American Round -nettikisa

Ei mun mielenrauha mene, ampuu kuka millä ampuu. :smiley:
Ja itse tehdyt nokithan toi hyvän tuloksen.

Kovaa tulosta silti Esa, kiistatta. Ampuu vaikka vaistonuolihyllykusilaidulla ni veikkaan et sulle jää 99% suomen ampujista. Ei epäilystä.

Seuraavaksi voisit kokeilla ampua primijousella American Roundin.

1 tykkäys

Kuusi yritystä se vaati, mutta nyt on Hirvi hiihdetty kiinni ja ohi päästy. 60 jaardilla enää yksi kurasarja yhden hudin kera ja 50 jaardiltakin livautin yhden ykkösen. 40 jaardia meni sitten ennätystahtiin ja onnistuin pitämään viimeiseen sarjaan hermot ja kädet vakaana ja ammuin kaikki keltuaiseen. Oma enkka 242 siis 40 jaardilla ja yhteistulos 633 tämän nettikisan kärkeen. Nyt pientä AR-taukoa ja vaihdan pienemmät maastotaulut pakkoihin.

4 tykkäystä

Ihan tajuttoman kova rekordi.

Onnittelut. Tai mitäs onnea Esa tarvii, ku se osaa ilman onneakin.

Juteltiin tuossa männä viikolla erään Suomalaisen jousiammunnan olympiavoittajan kanssa ja hän mm. noteeraa Lehtorinteen ammuntataidon korkealle. Oltiin asiasta yksimielisiä.

Pakko ampua tää AR itsekkin tänä keväänä. Mun 423 (oliko jotain semmosta?) taitaa yhä olla lyhärijousien epävirallinen SE, mut siitä on karkee siivu yli 500 tuloksiin - Saatika kuussatasiin. En o ampunu AR muutamaan vuoteen. Nyt voisi taas koittaa.

1 tykkäys

Joo on se kova tulos onnittelut!!!

1 tykkäys

Jo on! Onnittelut! Kevyen näköstä, kun noin pumpataan aina vaan uusiin ennätyksiin. 60 jaardilta tommoset peräkkäiset ysit on maagista kamaa, ihan kuin se keskusta suorastaan imisi niitä nuolia.
Mutta ehkä se on nyt tauko paikallaan, että pysyy ammunta nousujohteisena.

Minäkin ammuin toisen rundin, mutta oli nihkeää. Onko vähän jotain kevättukotusta, aivastuttaa ja väsyttää. 60y uusi enkka (141p) ja kokonaispistemäärä (460p).

1 tykkäys

Kovaa tulosta kyllä Esalla! Vuoden 1925 Yhdysvaltain mestaruuskilpailussa Paul Crouch paransi ME-tulosta 13 vuoden takaiseen ennätykseen verrattuna ja ampui tuloksen 626 pistettä. Seuraava ennätys olikin E. K. Robertsin vuonna 1929 ampuma 658 pistettä.

Uusin tilasto:

1 tykkäys

Pasilla on taivaanmerkit olleet kohdillaan, kun tuon 60-jaardin tuloksensa ampui. On siinä vielä haastetta.

Muistutan, että nuo omani on edelleen sillä mun lelu varsijousella ammuttuja :slight_smile:

Onnittelut Esalle Hirvenhiihdosta !! Aika reilusti ohi pamautti…
Taivaanmerkit oli tosiaan kohdallaan minulla silloin kuudeltakympiltä 202 ampuessa
ja ainutkertaista se on ollutkin:)
Yleensä parhaat sarjat keikkuu 180p tuntumassa ja 50ltä 200p tuntumassa…
Mutta se 40 jaartia onkin sitten mahdoton rasti 220p tuntuu olevan mulle ihan maksimi.
Näen edelleen keltaisen pallon vailla keskustaa ja pommitan punaiselle…
Sama vaivahan on 20lläkin…valtaosa osumista on keskustan ympärillä,
sama turmio koituu peurakokeessakin…silmä ei löydä keskustaa?

Kokemuksesta voin sanoa että oravaan on helpompi osua kuin keltaiseen palloon:)

Eilen aamulla pienessä tuulessa päästiin treenaamaan tuokio 40j ja sitä samaahan se oli,
eli valtaosa punaiselle…

Eli jotta saa Esan kiinni pitää opetella ampumaan 60ltä 210 ja 50ltä 220.
Sitten vasta on toivoo:)

1 tykkäys

Aika paljon yli 400 tuloksia. Jerekin paukuttaa isoo numeroa… äijä. 400 taisi puhjeta näissä piireissä vasta 2012? Olenko oikeassa?
Se oli AR kisa Kuralassa, aurinkoinen sää pienellä sivumyötäisellä tuulella ja muisaakseni Esa, Rane, Tuomo ja minä ja oliko vielä joku muu kun paukutti yli 400 samassa kisassa kun sitä ennen ei kukaan ollut nelosta puhkaissut. Muistan että ennätyksessä ei harmittanut mikään muu kuin se että kaverit ampuivät vielä paremmin.
Nyt 400 on kepeetä kauraa kun kärkiäijät paukuttaa puolet siitä jo 60y matkalta. Kun loppuu räntäsateet niin pitää laittaa iso taulu pystyyn. Jos ei muuta enkkaa tule, niin voin aina vinota asialla että meikä tulittaa lyhärillä. Osaisinko pitkäjousella edes ampua. Tokko.

Et ole…

Jakke ampui jo toisessa kisassa vuonna 2008 tuloksen 430 pistettä. Rane ampui 2011 uuden SE:n 436 pistettä. Minä ammuin vuonna 2012 seuraavan SE:n 495 pistettä. Vuodesta 2011 lähtien voittoon on vaadittu yli 400 pisteen tulos.

Vuonna 2012 yli 400 pistettä ampuivat minä, Esa, Menna, Rane ja Jouni. Vuoden 2012 oli kyllä kovatasoisin kisa tähän astisista. Viiden parhaan ampujan keskiarvo oli peräti 448 pistettä. Toiseksi paras viiden parhaimman keskiarvo ammuttiin vuonna 2013, 398 pistettä. Sen jälkeen keskimääräinen taso on taantunut, vaikka ennätykset on laitettu uusiksi.

Keskiarvon laskuun on voinut johtaa tuo viime vuodet käytetty ampumapaikka. Siitä on monesti keskusteltu…

2 tykkäystä

Ai niin Jakke… sanoisin että rimaa hipoen perinnejousiampuja, primijousiampuja ei enää ollenkaan mun näkökulmasta, mutta kaikkien älyttömien sääntöjen mukainen Historical Bow sarjan ampuja kuitenni. Tuiki pätevä jousimies.

Ja niinhän se oli että 2012 jahdattiin Ranen enkkaa 436 jonka ohi mentiinkin. Pitääkö vielä mainostaa että se on yhä lyhäri SE… :smiley:

1 tykkäys

Höpöhöpö. Jakke ampui tuon tuloksen ihan itse tehdyillä välineillä, yksipuisella jousella ja itse höylityillä nuolivarsilla. Priminäkökulmasta primimpää kuin Mennan kalusto. IFAA:n Historical Bow -luokassa Jakke on ampunut hyvin harvoin, eikä se edes tähän mitenkään liity. Jakkehan on moninkertainen maailmanmestari lonkkariluokassa – jos osaa ampua, niin silloin osaa ampua jousesta riippumatta. Ei tarvitse selitellä mitään, jos ja kun ampuu hyvin!

1 tykkäys

Mitä! Voihan veikkonen, mun mielestä pitäisi ruveta näitä uusprimitiivisiä, lähes lähiö-vesoja kattomaan kriittisemmin!! :smiley: Kuten todettu ja täällä taas vastikään keskusteltu, on lohkonuolet todella og verrattuna vesoihin.

Enpä tiennyt että Jakke tommostakin on kerennyt.

Tänä vuonna mennään sinne verstaan viereiselle pellolle tykittämään niin ei jää kahta sanaa missä seuraavien vuosien kisapaikka on. Taas 5 ampujaa ylittää 400p?? Hyvähän se 9 vuoden välien on petrata.
Toivotaan että nuo modernin puolen vaistoampujat tulee paikalle, siellä eräs Jani esitteli self nokkiaan facessa ja hyvältä vaikutti, niinkuin ammuntakin. Varmasti pääsee Janikin 300p yli jos vaan paikalle sattuu.

1 tykkäys

Jani tulee varmaan minun tekemällä kepakolla, samoin on Pasi Pentti ja ehkä Seppo Kuitunen Rixun porukkaa täydentämässä, jos korona sallii.

1 tykkäys

Joo, tämä on tätä hyvää hengen nostatusta ennen kisoja! Vertaillaan tuloksia, välineitä ja ties mitä. Saas nähdä, kenen pää kestää parhaiten…

Kuudentoista nuolen setti valmiina ilman sulkia. Kunhan lakka vielä vähän kovettuu, niin ammun nuo sulattomina kymmenkunta kertaa jokaisen ja etsin parhaimmat. Sitten sulitus ja pitää ruveta ampumaan noita pitkiä matkoja. Vähemmäksi on jäänyt ampuminen kuin aiemmin mutta toisaalta, olen yrittänyt tekniikkaan keskittyä vähän enemmän. Jos harjoittelua vertaa aiempiin vuosiin, niin hyvien laukausten prosentuaalinen osuus on kasvanut. Eri asia on sitten se, että miten se oikeasti realisoituu, kun ammutaan tosissaan kisassa.

1 tykkäys

Hienoa. Vaikea sanoa onko se ojanotko oikeasti haitannut. 60:llä saattaa mulla silti olla tähtäyspiste taivaalla. Tähän on tullut nyt kohta 2kk ammuntatauko, kun kisojen peruunnuttua aloin lenkkeilemään. Kohta ei mies pysy tuulella pystyssä. Kunhan tuuli vähän tyyntyy niin täytyy alkaa taas hinkkaamaan. Nyt ei edes pakka pysyisi paikoillaan.

Menna! Mikä on lyhärin mitta???

Preeriakisan sääntöjä mukaillen korkeintaan 1300 millimetriä nokista nokkiin jousen selkää pitkin mitaten?