Aloittelija ensimmäisen jousen äärellä: kysymyspatteristo

Ei vaahtera halkeile juurikaan. Oman kokemuksen mukaan. Sinällään en ole ikinä liimannut puiden päitä, mutta jousia oon joku 100kpl enemmän tai vähemmän onnistuneesti tehnyt.

1 tykkäys

Päistä vaan, sieltä se imee vettäkin. Tämä jo sinällään hidastaa kuivumista ja ehkäisee halkeilua.
Voi ehkä pärjätä ilmankin, riippuu varmaan siitä minkälaisissa olosuhteissa kuivuu, mutta ei ole iso vaiva.

Kestääkö yksipuisen jousen nokit tämmösen valmisjänteen ohuet lenkit vai pitääkö niille tehdä jotain?

https://www.asejaera.fi/jousiammunta/dacron-14-saikeinen-janne-35-50-/p/1468/#description

Jänteen askarteluun ei riitä paukut.

Kestää. Riippuu kovasti paunoista. 20-30# jousen nokkeja ei ole helppo halkoa, kun taas 60#+ saatta mennä helpollakin.
Nokkien vahvistus on helppoa ja vaatii vain vaikkapa tavallista ompelulankaa ja pienen tipsauksen liimaa päälle. 15 kierrosta heikkoakin lankaa on todella vahva vahvistus.

Noissa rekujen jänteissä lenkki on aika iso perinnejouseen, mutta sitä voi tiukentaa laittamalla myös siihen pienen punoksen langasta, joka supistaa lenkin suun. Saattaa pelittää ilmankin, sitten näkee kun on jousessa paikalla.

Tuo on sitten kaksisilmukkainen jänne, eli kiinteät silmukat molemmissa päissä. Pituuden pitää olla oikea parin sentin tarkkuudella (pitemmäksi ei saa, lyhentää voi kiertämällä). Kannattaa opetella tekemään itse yksisilmukkainen jänne, toiseen päähän tukkikytky. Lopulta aika helppo, kunhan on tehnyt muutaman harjoitusjänteen. Tuon jänteen hinnalla saa rullan Dacronia, josta tekee noin 15 jännettä.

Yritin opiskella videoita katsomalla miten tommonen jänne tehdään, mutta ei tullut kuin päänsärky tulokseksi. Ensin olis pitäny ostaa tai rakentaa joku hirvittävä tappiviritys jne.

Toistaiseksi mennään ostojänteillä, jospa noista ei konkurssia tulis.

Mutta tuo pituus on hyvä pointti. Paljonkohan noin suurinpiirtein jänteen olisi hyvä olla lyhyempi kuin jousi nokista nokkiin?

1 tykkäys

Ongelma oli se, että katsoit, miten tehdään kaksisilmukkainen jänne. Siihen käytetään sitä tappijigiä.

Esimerkiksi tässä tehdään helppo yksisilmukkainen jänne:

Ei tarvita mitään muuta kuin lankaa ja sormet. Menee vaikka sohvalla televisiota katsellessa, kunhan on muutaman tehnyt pohjalle.

Noin 40-50 millimetriä. Riippuu toki jännevälistä, mitä haluat. Helpointa lienee virittää jousi jänteelle käyttämällä jotakin narua ja mitata siitä jänteen pituus.

Ei tarvita mitään tappilautoja. Minä teen pari säienippua vapaalla kädellä niin, että kaksinkerroin taitettuna niissä on joku 40 cm mittaa yli jousen pituuden. Sitten kieputan silmukan keskelle samaan malliin kuin tappivirityksellä tehtyihin nippuihin sillä erolla, että kaikki säikeiden päät vain ovat yhtä pitkiä. Silmukan kohdalle olen lisännyt kumpaankin säienippuun muutaman langanpätkän silmukalle paksuutta antamaan. Samoin suoraksi jäävään päähän, johon siis aikanaan se tukkikytkysolmu tehdään, lisään muutaman lisälangan.

Kirves , 2-3 kiilaa ja moska , johan antautuu :muscle: