Adam Karpowicz:n 140# pituusjousi kuvina ja mittoina

Sainpa käsiini tämmöisen helmen!

Adam oli tuonut jousen Istanbuliin kisapaikalle, koska Peter Bogarin piti ampua tällä jousella. Bogar oli kipeänä, joten kysyin että saisinko minä kunnian. Adam suostui, joten jousta alettiin virittää viritysprässissä, mutta toisen lavan kasan-kulmasta havaittiin pieni halkeama. Jousen viritys lopetettiin siihen, mutta tokaisin sitten Adamille että minä voin korjata jousen ja ampua sillä Utahin pituusammuntakilpailuissa, kun paunat on juuri sopivat. No Adam suostui ja jousi on nyt täällä Tampereella!

Tässähän on samalla tilaisuus ottaa lähempiä mittoja jousesta ja tarkastella miten Adam jousensa tekee. Pieni halkeama on helppo korjata, mutta enemmänkin häiritsee että jänneselässä on pieniä murtumia. Saattaa olla että pitää laittaa uusi kerros jännettä molempiin lapoihin varmuuden vuoksi. Adam antoi vapaat kädet, mutta sanoi että konsultoisin häntä ensin sähköpostitse.

Jousi on vanhempaa erää ja Adamin omien sanojensa mukaan ei ollenkaan niin hyvin tehty kuin uudet, mutta onhan tuo nyt todella siisti jousi!!

Tarkemmat kuvat ja mitat on vielä ottamatta, joten täydentelen ne tähän sitten vähän myöhemmin. On tehtävä excel-mitat viimesen päälle.

3 tykkäystä

Tää on kyllä hyvä kun jaksat nähdä vaivaa ottaa mittoja aina kun saat jonkun hienon jousen käsiin. Hyvä että tietoa on mahdollisimman paljon samalla foorumilla eikä tarvii kaikkea netin syövereistä kaivaa. Sen verran täälläkin jo tietoa ja mittoja että se on vaan enää itsestä kiinni jaksaako alkaa komposiittijousen rakenteluun. Nyt kun oon yhden liimakerroksia tehnyt niin se on tähän mennessä ehkä rasittavin osuus koko komposiittirakentamisen kanssa. Tai no on sarvien työstäminen käsityökaluilla myöskin aika hidasta. Ja oon lukenut ne kaikki liimakerroskeskustelut täältä moneen kertaan. Ei ole kyllä pikavoittoja hakevan jousenrakentelijan hommaa

1 tykkäys

Onko siinä ohut nahka päällä? Raakanahka vai parkittu?

Pelkkä spraymaali. Heijastaa hyvin lämpöä pois jousesta. Voisihan sen jousen maalata kokonaan, niin olisi sarvikin lämmöltä suojassa…

Kristian:

Joo pitää näitä mitata kun tuntuu että itekin vasta opettelee asioita. Viimemmäksi opin että jousessa pitää olla kunnolla runkopuuta. Edellinen setti jousia tuntuu “löperöltä” kun ei ole puuta 2-3mm enempää sal-osissa. Tämmöstä tää on…

Liimaamisen kun opit niin sitten ne onnistuu aina.