60n & 120n / 20 y -haastekisa 2020-21

Tässä pienenpieni tilastotaulukko:

20 jaardia

60 nuolen kisa on kyllä mentaalisesti haastava, kun pitäisi koko ajan pitää tietty taso yllä. Siksi siinä pitäisikin ajatella suorituskeskeisesti, eli tehdä ammuntasuorituksen kaikki vaiheet samalla tavalla ja sitä kautta niitä hyviä osumia sitten tulee. Siksi suoritus välillä puretaan täydessä vedossa, kun joku on vain pielessä. Jotkut laittavat jopa nuolen takaisin viineen ja aloittavat alusta.

Edit: Tilasto päivitetty 30.10.2020

Mä ammuin tänään 162p. Kun lasken että kaikki alle 3:n on huonoja, niin puolet epäonistui. Viikolla suhde oli 41/19. Tota suhdetta mä nyt tuijotan enemmän kuin tulosta. 60 kertaa 3p olisi kova suoritus.

Nyt sain tiristettyä 173p. Toisinaan tuli rypästä ja pari 20p settiä.
Mutta huomasin että nuolisetti ei nyt aivan sovi jouseen, vaatii pientä tuunailua. Kokeilenpa toiseen settiin ihan 140gn kärkipainoa, toista ohennan 5 paunaa.


3 tykkäystä

Hyvää nippua Jerellä!

Mistä tuon huomasit?

Enpä sitten viime viikolla ampunut kertaakaan, vaikka ajatus oli. Pimeä tulee liian aikaisin, valoisaan aikaan on kaikkea sekalaista puuhaa ja hallillekaan ei oikein ole aikaa.

Otin hidastekuvaa 480fps niin näkyi että perä vetää oikealle vieläkin. En tiedä valuiko veto lyhyemmäksi, mutta on noissa varaa vähän keventää vaikka taas ensi kerralla veto olisi pidempikin.

Jos vaan voit ja haluat, niin laita videota tänne. Olisi kiva nähdä, millaista jälkeä kännykällä saa ja mitä kaikkea tuollaisesta videosta voi nähdä. Nykytekniikka tarjoaa itse asiassa nyt aika hyvät mahdollisuudet juuri jousiammuntasuoritusten analysointiin. Varsinkin pituusammunnassa videointi voisi olla hyvä.

Kahden viikon ammuntatauon jälkeen tuli viimeinkin sopiva hetki ampua 60 nuolta kisatyyliin. Kaksi lämmittelysarjaa ja sen jälkeen 60 nuolta tauluun. Sen verran “huijasin”, että ammuin kaikki samaan tauluun, eli ei ollut erikseen ylä- ja alataulua. Kalustona IFAA-kisasetti, 36#@27", pitkät ja hyvin kärkipainoiset nuolet, lentävät todella puhtaasti, jos vain laukaus on jotenkin kelvollinen. Hyviä suorituksia vähän mutta silti ihan kohtuullista tulosta. Jospa kisassakin kulkisi näin!

20 jaardia Tuomo

3 tykkäystä

Sehän meni hyvin jo ekalla. Vain yksi sarja alle 15p.
Ite yritän päästä että ei olis yhtään pummia. :smiley:

Nythän talvella on joku riihimäen kisa? Sinne sitten testaamaan.

Tilastotaulukkoa päivitetty, saatiin uusi ampuja mukaan!

Hyvä. Tutun oloinen nimi tuo Tuomas… Onko seurakaveri, entä meidän kisoissa käynyt?
Ampui ar:ssäkin jotain 440p!

Ei nuo mahdottomia tuloksia ole, mutta vähän vielä odottaa meikäläisellä…
Eilen ammuttiin seuraporukalla leikkimielistä kisaa 18m ja 40cm tivolitauluun, 3x20 sarja. Pisteytys 1-10.
Keväällä ammuin 3d-kisoja kiertäneellä jousi+nuolisetillä 205p, nyt joku 280p. Pikkuhiljaa!

Jaa mää vai ;Tuomas.
Lyhyt esittely. Reiniahon “eka jousi” ja siitä tää lähti,
aika tarkkaan 3 v taakkepäin. Yksipuisia oon väsännyt,
enkä tiiä mitä tasoa tavoittelen, aika näyttäköön.
Kivaa on ollut näiden parissa. Seurassa en oo ja enimmin oon Hauholla mökillä, pieni kylmä talli
työpajana. 60 v pian mittarissa eli aika poika jo oon.
Jere, puristin kättäsi Hauhon mes.kilp. toissa v. niiden roikkuvien lintujen ääres. Suur kunnia.

Toi 20 yr kulki tosi hyvin, olipa vielä puuskittainen sivutuuli ja eka yritys numerolappu rinnas. Nyt vaan taulu näytti normaalia suuremmalta.

No niin niin!

Sulla on hyvin lähtenyt käyntiin ampumaura kun yksipuisella tommosia tuloksia tuikkaat. Muistanhan minä sen osagejousen ja sut siellä taka-hikiällä.

Siis ammuit 20y jossain kisassa, vielä sivutuulessa? Alkaa sisätulokset kalpenemaan…
Ois tuossa kiva 200 rikkoa, että reenataan sitten siihen vaan.

Toi mun numerolappu oli samaa materiaalia kuin eräällä keisarilla, kun vaan oli tarpeeksi vahva uskossa, niin kyllähän se rinnassa tuntui ja näkyi.

Yleisössä kannusti villisti pieni orava. Puput pysyttelivät kuitenkin kuuliaisesti turvavälin takana.

Sivutuuli ja tulos olivat jopa totta.

Jere, jos sun tuloskäyrä pitää vaikkapa ens kesään, niin joudut kyllä antamaan muille tasoitusta. Yksi nuoli vähemmän sarjaan kuin muille kilpureille.

Wow. Näin moderni pitkäjousiampujana täytyy sanoa että hienoja tuloksia. Olen ampunut itse kaksi kisaa Viron mestaruus kisoissa 60 nuolta + flint 2018 ja 2019 falcon force carbonilla. Ainoat kerrat kun kisamuotoa olen kokeillut. 60 nuolta tulos taisi molemmissa jäädä 180 pintaan.

Nyt aloittanut Jurin opeissa jousen tekemisen perusteita. Saas nähdä mitä siinä käy :slight_smile: yhden puun jousi olis eka veto ja jos sillä saa edes yhden nuolen lentämään niin voitolta se tuntuu. Jos nyt käy niin että saan lankkujousen tehtyä ajoissa ja se kestää ammuntaa niin lähden mukaan tähän haasteeseen. Toki Esa nöyryytti mua jo masto SM kisoissa modernilla lonkkarilla aika pahasti, joten odotukset ei ole korkealla. Mut jos sais lankkujoudella 150 60 nuolella ekalla yrityksellä niin olisin iloinen.

Heps. Täällähän ammutaan kilpaa tosissaan:)
Nyt pätkäsin minäkin kisasetin 45sella raskaalla pähkinällä ja 32gramman nuolilla.
Olkapäätä säästääkseni olen hionut muutamasta kalikasta vähän paunoja pois
Ja tuli tehtyä eka nuolisettikin noille paunoille…(vanhuus…heikkous) ??

Kaikki alkoi muutama viikko sitten sastamalan sisäradalla Senjan kanssa ampuessa.
La ja su ammuin kisasetin ja mukavasti yli 200pinnan pääsi.
Nyt sitten silloin tällöin kokeillut että minkälaisella setillä tuota oisi mukavaa läpsyttää.
No mukavaa tuo ei ole millään setillä:) Puolivälissä jo kyllästyttää eikä hermot meinaa pysyä kurissa…
No ei kyllä ruotokaan?
Vaikeeta on…mutta ehkä kasvattavaa?
Nyt vaan varovasti eteenpäin ettei tule mitään pakkomielteitä ampumiseen…
Täs ois vielä 14kuutioo klapeja lyötävänä ensin:)
Eli siis tulos 232

6 tykkäystä

Prättä-jousen perinteikäs kinkkukisa järjestetään tänä vuonna näemmä etänä. Tohon jos saataisi HB-luokka suurimmaksi koskaan niin oishan se mellevää. Viikko 49 on 30.11 - 6.12. Taidan ilmoittautua, ilmoittautukaa muutkin.

Tuloksissa taidan jäädä kyllä häntäpäähän. Oon ampunut pääasiassa Oittaan 3d-radalla, kahdesti olen tuon 60n/20 yds ampunut. Tulokset 111 ja 100.

1 tykkäys

Prättien kinkkukisa etänä… saattaisihan sitä osallistuakin, kun hallilla tulee joka tapauksessa ammuskeltua ja kavereitakin löytynee mukaan osallistumaan ja todistajaksi/kirjuriksi. Ei ainakaan kalliksi tule…

Kuulostaa huisin hauskalta etäkisalta tuo kinkkukisa. :sweat_smile:

Ammunta ei oikein ole nyt kulkenut 20 jaardilta, eilen kokeilin 90 paunaisella, eikä kulkenut silläkään - ihme! Kuten Pasi kirjoittaa, kyllästyminen ja herpaantuminen iskee…

Kovia ampujia on porukassa. Mikä lienee keskiverto primiampujan tulos, 100-130 pistettä? Ei sekään tule ilmaiseksi. Kokeilkaapa vaikka preeriajousella. :grin: Voisi ampua lampaansarvijousella ja vesoilla joku päivä.

Ihmettelin ensin että mistä näitä ihmeen “hirviä” oikein sikiää, mutta sehän olikin Pasi.

Oma ampuminen on ihan rakennusvaiheessa. Eka legopalikka alkaa olla nyt paikoillaan ja sen päälle rakennetaan lisää. Uudet tähtäimet = rillit, on myös nyt kikkalistalla mukaan tulossa. Sen verran oli aikaa säännöllisestä treenaamisesta, että menee oma aikansa hioa tekniikka toimivaan muotoon.

No nyt on rätkytetty 120 nuolta…
Vanhaksi tulee ja lämpenee hitaasti:) Paussi settien välissä ei ainakaan hyvää tehnyt?
Ei meinannu lähtee kulkemaan millään, mutta niin vaan jyvälle pääsi taas.
Tuon 120nuolen aikana ehtii kyllä kaikki fiiliksit käydä läpi…
Välillä haaveksii pronssisesta patsaasta senaatintorilla ja välillä tekis mieli pilkkoa jousi ja nuolet hellaan.

Keskittyminen on kait se avainsana? herpaantua ei saisi hetkeksikään,
Eikä kuvitella että joku osuma tulisi ilmaiseksi!

1 tykkäys