458m nuoli

Tästä alkaa tulla dokumentointiperinne! Tässä siis uusi Istanbulin enkkanuoli.

  • 24,5" pitkä
  • mäntyä
  • 175 grainia
  • 15,9mm spine (22" testissä)
  • 30x6mm raakanahkasulitus (0,37mm paksu)
  • 28mm takapainoinen

Paksuudet:

  • 3,5mm kärjen takaa
  • 6,6mm max paksuus
  • 4,8mm sulituksen edestä
  • 6,2mm nokin päältä





Jousena sama jousi kun 434m laukauksessa. Veto tuli aika hyvin perille asti, eli siperin puoliväliin. Laukaukset tuntu lähtevän tosi puhtaasti ja jotenkin vaivattomasti. Vetovastus jousessa 75# @ 27,5 ja aika tarkalleen tuo tuli vedettyä.
Nuoli on vähän vähemmän takapainoinen mitä normaalisti. Sulitus on huomattavasti matalampi ja pienempi. Nuoli on myös jäykempi mitä ennen. Näiden ominaisuuksien summa pelitti näköjään hyvin Istanbulissa kun epäiltiin yläilmoissa olevan pientä epäsuotuisaa tuulta. Muuten maan tasolla oli pieni myötäinen.

Hauska miten välineet alkaa olla todella standardeja Ivarilla, Adamilla ja mulla. Jopa niin että Adam pystyi suoraan käyttämään oman jousensa jännettä minun jousessa (jännekorkeus kerralla täsmälleen oikea). Keskipunos on nokkiin just sopiva. Kaikilla 24" nuolet. Kaikilla max 6mm korkeat sulat. Kaikilla nuolet 165-195 grainia. Kaikilla vähintään 75# jouset.
Nyt mennään eteenpäin ja kovaa. :slight_smile:

Hidastusvideoita on pakko ottaa lisää jokaisessa kilpailussa, kertoo pirusti ammunnasta ja nuolien sopivuudesta. Tässä Ivarin kaksi eri laukausta. Lienee näkee että kumpi lähti puhtaasti??

5 tykkäystä

Hidastus videot on parhaita… uus puhelin tukee vielä hitaampaa (256fps tms?) Ja pitäs joskus kokeilla uusia videoita… Nuoli on kyllä melkonen makaroni. :slight_smile:

Oisko sitten 720fps tai 1080fps? Mulla on nuo 480fps. Silläkin näkee. :smiley: Mutta levytilaa pitää olla!

Eiku joo oisko toi 720 vai sitten ihan 480. En tiedä… :sweat_smile:

Eikun vähintään 2000 fps…

Sitten kun olen joskus rahoissani (lottovoitto…), niin ostan hyvän suurnopeuskameran. Kuvattavaa olisi kyllä paljon. Olisi tosiaan jännä nähdä, miten pituusammuntanuoli lähtee jousesta. Ehkä joku 5000–10000 fps olisi hyvä, vaaditaan kyllä valoakin sitten ja paljon.

1 tykkäys

Toi olis makee. Mutta en mä nyt tiiä olisko siitä paljoa hyötyä, vaan enemmänkin viihdearvoa. Kunhan nuolen saa lähtemään puhtaasti ja jousessa on paljon paunoja niin metrejä tulee. Kaikki ampuu kuitenkin enemmän tai vähemmän täydellisyyteen hiotuilla pituusammuntavälineillä.