3rivers spinelaskuri

Ihan hauska laskuri millä määrittää spineä. Pitääpä testailla miten osuu kohdalleen. Perusperiaate on järkevä, mutta miten tarkka lopputulos on…
Aika matalia spinearvoja antoi leveämpikahvaisille jousille.
https://www.3riversarchery.com/dynamic-spine-arrow-calculator-from-3rivers-archery.html

Kokeile perus sotanuoli arvoja :grin:

Olen testannut tuon laskurin ja yhden toisenkin vastaavan laskurin suosittelemia nuolia leveämpikahvaisilla matalan jännevälin lyhytjousilla ja todennut sekä omilla että kameran silmillä, että ei toimi löysät nuolet. Arkijärjellisesti sanottuna nuolen perällä on niin vähän aikaa “väistää” jousen kahvaosa, että vaaditaan jäykempi varsi.

Esimerkkinä nykyään metässä retuuttamani tuomijousi, 40#@23,5", kapeahkolla kahvalla ja matalalla jännevälillä, joka vaatii 75# varren kevyellä 50gn kärjellä, jotta nuoli lentää puhtaasti.

Näiden havaintojen jälkeen esimerkiksi ugrikansojen käyttämät sormenpaksuiset varrenjötkäleet ei näytä yhtään niin kummallisilta.

Mielenkiintosta! Kuinka pitkä varsi on? Entä sulituksen koko?
Kuulostaa todella jäykältä. Mutta jännekorkeus ja kahvan leveys tekee todella paljon. Ajattelin kyllä että toiseen suuntaan??

Mulle tuli pieni kriisi jo kun tajusin että olen ampunut aivan liian jäykkiä nuolia. Onneksi on vielä kisakautta jäljellä. Nyt näyttää että kapeakahvainen turkkilainen 46-48# vedolla toimii hyvin 50# 28" varrella. En tajua miten jossain vaiheessa oli nuolivarret valuneet 60 paunaisiksi. Mielenkiintoista nähdä mitä tulosta saa kisoissa. Keuruun rataa on hyvä lähteä nyt neljättä kertaa kiertämään tänä kesänä! :smiley:

@M.Reinikainen ladoppa joku brittinuoli tuohon ja ota screenshotti :smiley:

Olen kokeillut, laskuri julkaistiin joskus vuosikausia sitten. Vaikutti silloin kiinnostavalta ja tarkalta mutta sain siitä aina tulokseksi aivan liian notkean nuolen. Varsinkin kahvan leveyden vaikutus tuntuu ihan liialliselta. Luulen, että yksi iso tekijä on nimenomaan henkilökohtainen muuttuja, ampujan vaikutus on todella suuri. Laskuri varmasti toimii paremmin nykyaikaisilla välineillä ja hyvällä tekniikalla, jossa laukaisu on mahdollisimman puhdas.

Olen itse jättänyt laskurit sikseen. Helpointa on ottaa muutama sulaton nuoli ja haarukoida nuolivarren parametrit niiden avulla. Jos sulaton lentää suoraan, niin hyvä, se on siinä. Jos sulatonta ei saa lentämään suoraan vaikka 20 metriltä, niin sitten voinee olettaa, että ammuntatekniikassa on jotain pielessä. Tai jos sulattoman osumapiste vaihtelee paljon. Toisaalta, jos “virhe” on vakio ja sulitetut nuolet lentävät sinne mihin pitääkin, niin hyvä sekin on!

On oikeastaan aivan turhaa pohtia, mikä nuolivarren jäykkyyden pitäisi olla, jos käytäntö kuitenkin osoittaa, mikä oikeasti toimii hyvin, kuten @VKot totesi tuossa edellä. Vaikka tekniikka olisi mitä, niin kannattaa ampua sillä mikä toimii hyvin. Tekniikan kehittyessä tai muuttuessa nuolien toimivuus voi muuttua. Itselläni on ollut paljon käytössä jäykkiä nuolisettejä mutta nyt viime vuosina on näyttänyt siltä, että notkeampaan päin mennään.

Juu mielenkiintoista tämä onkin. Vaikkakin oppirahat tästäkin on pitänyt maksaa ja juurikin ennen kauden alkua. Ei mulla mitään kaikenkattavaa teoriaa tietenkään ole, mutta joitain havaintoja. Muistaakseni Tuukka on joskus maininnut käyttävänsä superjäykkiä varsia?
Nuolen pituus on ollut reilusti yli vetopituuden ja sulituksen pituus on 9cm ja korkeus 2,5cm. Siltikin, olen huomannut, että lyhentäminen jäykistää nuolta käytännössä tosi vähän. Sama sulituksen kanssa. Kärjen keventäminen vaikuttaa. Toki oma ammuntatekniikka on mitä on eli omanlainen ja huono ja se varmasti vaikuttaa.

Oonpa vaan tykästynyt tähän laskuriin. En käytä sitä ihan ehkä perinteisessä mielessä, eli yritä selvittää sopivaa nuolta jouseen. Vaan vertailen nuolia toisiinsa! Ja siinä muuten toimii.

Eli skippaa ihan kokonaan jousen tyypittelyn ja menee kikkailemaan nuolivertailulla.
Esimerkkinä käy alla oleva taulukko, siinä 4 eri settiä joilla on ampumakokemusta viimemmäksi.
Laskurin dynaaminen spinearvo, mitattu spine, pituus ja lopuksi jousi ja laukaisutyyppi millä toimii.
Kaikissa 100gn kärki ja GPI 11-12.

Mätsää nimittäin niin tarkkaan tuo 27" ja 28,5" setti toisiaan, dynaaminen spine 57 ja toisessa 56. Molemmat lentää suoraan ja kovaa.
image

Lähinnä kiinnostaa se että kun saa yhden nuolen toimimaan, tällä voi skaalata mieleiseksi. Eli jos löydät sanotaan 30" pitkän nuolen tietyllä kärkipainolla joka lentää hyvin - mikä olisikaan sopiva konfiguraatio jos päätät lyhentää 3" vartta ja laskea 25 grainia kärkipainoa? 5# per tuuma tai 5# per 25 grainia ei mun mielestä ole aina tarkka.
Testailu erilaisille nuolille hoituu näin virtuaalisesti aika sutjakkaan. Voi vaihtaa nuolivarren painoa eli GPI (kuusi-mänty-seetri), kärkipainoa jne jne.

2 tykkäystä

Hyvä idea!

Pitääpä kokeilla itsekin, että kuinka hyviä tuloksia tuo antaa.

Ainoa mikä minua tuossa laskurissa hieman häiritsee on se, että en tiedä, miten se tuon dynaamisen jäykkyyden laskee. Onko sillä taustalla yksinkertaiset säännöt (tyyliin 5# per tuuma) vai jotain korkeampaa matematiikkaa? Mutta eipä sillä ole oikeastaan mitään väliä, jos laskuri toimii. Mutta silloin olisi tietenkin kiva tietää, että mitä siellä taustalla on…