2kpl standard arrow

Tässä on mun ensimmäiset brittiläiset sotanuolet. Varret haapaa, 2" lehmänsarvinokilla, 7 3/8" hanhen sulitus, sidottu silkkilangalla. Kärkenä itse taottu type 10 bodkin.
Pituudet 30,5" ja 31" nokista kärjen reunaan, painot 64g ja 70g, joista kärjet karkeasti peräti 21g ja 23g. Paksuutta varsissa on 12,5mm kärjessä ja nokissa 10mm ja 11mm.
Lisäilen ehkä parempia kuvia, jos erottuisi sulitus paremmin.

Aikamoisia keihäitä tämmöset, katsotaan miten lentää! Johan nuokin on alle 10 greiniä per pauna…

6 tykkäystä

Haapa nuolevartena… kestääkö? Vesa vai lohkottu?

Kyllähän nuo taitaa kestää, kun on muutama jos toinenkin samanlaisia sodassa ammuttu. Lohkonuolia. Yleisin varsimateriaali mitä mary rosesta löydettiin.

1 tykkäys

Tein jokusen haapanuolen vuosia sitten ja ne pasahti poikki osuessaan johonkin kovaan. Mutta niinhän tekee mäntykin, jos kiveen kapsahtaa. Eihän sitä kukaan tarkoituksella kiveen ammu…

Hienoja nuolia. Nuo kärjet kiinnostaa, voitko tehdä jonkinlaisen selostuksen niiden valmistuksesta. Vai onko jossakin esim. university of Youtubessa jo videoita olemassa ?

edit.
juutuupissahan tietenkin oli videoita kärjistä kuten myös mainiosta säilykepurkki ahjosta.

Kertakäyttönuoliksihan nämä on sodassa tarkoitettu.

Joo ja itseasiassa juuri semmoisella vuoratulla purkkiahjolla olen nuo tehnyt. Voisin siitä laittaa kuvia, vaikka se onkin vähän semmonen oikean ahjon korvike.

Soursasin jo opetusmatskut youtubesta ja varsinaiset matskut pienimuotoiseen sepäntöintiin, hyvin huokealla budjetilla pääsee tekemään takokärkiä nuoliin. Sopii mun filosofiaan.

1 tykkäys

Kärjet on liian painavia jotta lentäisi mitään ennätystä. Max kärjenpaino saisi olla siinä 18g paikkeilla. Itselläli sekä useimmilla jotka tunnen käyttävät jopa 13-14g kärkiä. 10 on jo todellä pirni mutta hyvin tehdyllä noulella nekin lentää. Standart nuolen minimi paino on joku 52g muistaakseni. Omat 5 ovat olleet siinä 53-56 välillä. Eirikin norjan mestaruus nuoli on 52,7g.

Tuo ei ole ensimmäinen huoli, vaan jos nyt saisi edes suoraan lentämään näin aluksi. Ensimmäiset itse taotut kärjetkin kun on kyseessä.

Mutta pitää pitää mielessä, olenkin yrittänyt painoa saada kärjestä minimiin, vielä on hommaa. Haavasta oli kiva tehdä nuolia, tuli vielä mukavan keveitä.

Oliko sulla Mikke saarnea ja koivua, vai mitä lajia ne varret?

Pehmopuunuolien kestävyyttä auttaa kummasti se, että varsi on pikkurillin paksuinen.

Kiva kun joku väsää näitä sota vermeitä, Nää on minunkin sydäntä lähellä ja tulee vaan uutta intoa yrittää tehdä ELB tyylisiä jousia.Pitäs varmaan lähtee lompakon kanssa Miken puuvarastolla käymään,kun täältä Pertunmaalta ei oikein tahdo aihioita löytää.

Eikun vaan porukkaan mukaan. Puulaji vähän rajottaa, mutta jos pihlajaa löytää kierteettömänä, sanoisin että siitä tekee pitkäjousta 100lb+ jerkulla. Tästä hieman osviittaa: http://warbowwales.com/welsh-rowan-record-bow/4565983967
Tuossa linkin jousessa oli aivan väärä poikkileikkaus, leveyttä pitäisi olla 35mm+ luokkaa.