20 jaardia, 60 nuolta

Ajauduin eilen lukemaan vanhalta foorumilta ketjua “kasaa” . https://primitiivijousi.fi/vanha_keskustelu/viewtopic.php?t=2800.html
Sieltä tuli into kokeilla tuota ilmeisen suosittua 20 jaardin 60 nuolen (IFAA?) kisamuotoa. Eli 18m matkaa, 12x5 nuolta ja taulun halkaisija 40cm. Pisteytys 1-5.
Tarkemmin en tiedä missä yhteydessä tätä ammutaan, mutta siellä on kovia tuloksia tehty aikanaan.
Luin nimittäin vanhaa keskustelua tästä 2013 vuoden espanjan kisasta missä Jouni ampui kivenkovan ennätyksen 247 pistettä. https://primitiivijousi.fi/vanha_keskustelu/viewtopic.php?t=3648.html
Reaktiosta päätellen ja nopealla kertotaululla tarkistaen tulos on…kova.

Printtasin parit taulut ja tuloskortit, niin eiköhän kohta kokeilla miten käy. Ensivaikutelma oli että onpa iso taulu, kyllähän tähän osuu 18 metriltä! Lienenkö väärässä?

Ainakin osittain lienet väärässä… Se on sittenkin aika pieni taulu, kun ammutaan kisan ensimmäisiä nuolia. Eikä se siitä kovin paljon suurene kisan edetessä. Vain viisi suomalaista on ampunut kisassa yli 200 pistettä. Epäviralliset harjoitustulokset ovat toki kovempia. Esa on ampunut yli 250 pistettä ja muistaakseni Jouni hätyytteli 260 pisteen rajaa.

Mielenkiinnolla odotan paljonko saat tulokseksi. Mun treenienkka on 240, mutta oon ampunut kisassa kerran 201. Nyt oon rypenyt paljon alempana.

Ekat pojot!
Ylempi 35# taululonkkarilla, alempi turkkilaisella.


No sain mä vielä lopuks 150 rikki lonkkarilla.

2 tykkäystä

Jere otappa näitä tauluja matkaan niin vetästää luhangassa skaba myös tässä muodossa ??

Olihan siellä useampi pummi mulla, mutta tuota lonkkarilla lätkimistä en ihan äskettäin ollut tehnyt. Viimeiset 1000 laukausta oli sarvijousilla ammuttuna. Nyt kaksi lämmittelysarjaa ja 148p. Hyvältä vaikuttaa! Se on näköjään kivaa tämäkin. Vähän vaan vaikuttaa tuommoisten 30-40 paunaisten lonkkarien hommalta…

240p on aika kova tulos. Ja varmasti tiukan treenaamisen takana. Näyttää siltä että vanhemmilla konkareilla nuo tulokset aaltoilee ja heti jos on aika jolloin ei harjoittele keskittyneesti ja tavoitteellisesti notkahtaa ammunta.

Itseasiassa ajattelin samaa! Onko mr. Hartosen niput yhtä tiukkia sitten kun kotipaalissa… Pitäsköhän sitten ottaa 90x90cm solumuovipakka autoon mukaan.

Kyllä aaltoilee. Kisaa en ole ampunut koskaan, mutta kun enemmän harjoittelin, niin treeneissä Riihi-jousten hallilla taisi mennä jonnekin 200 ja 210 väliin. Nyt olisi varmaan 100 pinnaakin tiukassa.

1 tykkäys

Pitäisiköhän kokeilla… nyt kesällä on tullut ammuttua enempi pidempiä maastomatkoja eri kaltevuuksilla, joten 60 toistoa ”tökätä” läheltä nuolet tauluun voi tuntua oudolta… ja tietenkin normijousellani…

Ottakaas vaan pari rundia taas!

Nyt vähän hölmösti tajuan että näitähän oli vasta alkuvuonna kisattu. Mutta en mää semmosiin mukaan ollu lähteny. No jatkossa ilman muuta! Ja pitäähän sitä nyt vähän ensin treenatakkin.

Ilman lämmittelyjä varsijousella. Laukaisutekniikassa on vielä hiomista. Yksi nuoli meni uudelleen sulitukseen. Mutta kuten aiemmin sanoin, niin kyllä tolla nyt Lietoon uskaltaa/kehtaa tulla.kuva kuva kuva

Ps. Näköjään pitää ottaa pädillä vaakakuvia…

3 tykkäystä

Pitihän se sitten kokeilla, kun lupasin. 40 cm IFAA:n sinistä sisätaulua ei ollut nyt mösällä, joten ammuin saman kokoiseen WA:n maastotauluun. Ensin kaksi lämppärikierrosta ja sitten numeroita kirjaten kisatyyliin ensin kuusi sarjaa ylätauluun ja toiset kuusi alas. Tulos 224 on äkkiseltään kohtuullinen, mutta kyllä tuohon hallikaudella pitää 10-15 pinnaa saada lisää treeneissä, kun kisaviivalla kumminkin se 5-10 % tahtoo karista pois toisenlaisen ammuntarytmin ja kisakuhinan myötä. Kuvissa eka ja vika sarja. Rei’istä näkyy ”osumapilvi”, koska aloitin puhtaalla taululla.

2 tykkäystä

Hyvät niput! Eli siis tämä on juuri se taulun vaihto mitä kisoissa tehdään? 6x5+6x5?
Pitää kokeilla tuommoistakin.

Mä olen ollut tulostetaulujen varassa nyt, huomaa että monia samankokoisia tauluja on, mutta eri värityksellä. Kai siinä joku värihuomioefekti-jutska on, että toiseen on helpompi keskittyä kuin toiseen.

Jep. Uffaffaan kisoissa pakassa on neljä taulua, ylätaulujen keskipiste n. 160 cm lattiasta ja alataulut niiden alapuolella pienellä raolla. Aloittava pari (A- ja B-ampujat) ampuu tuon kuusi kierrosta alatauluihin ja C & D ylös. Puolivälissä D ja C ampuvat alas ja ovat vaihtaneet myös paikkaa viivalla. B ja A ampuvat vastaavasti paikkaa vaihdettuaan ylös ne loput kuusi kierrosta. Tulee helposti pientä hakemista, kun asento vaihtuu kisan puolivälissä.

WA:n sisäkisoissa 40 cm tivolitaulut on samalla tavalla järjestetty, mutta ampuja ampuu koko kisan samaan tauluun paikkaa vaihtamatta. Ammuntavuoro taas vaihtuu joka kierroksella: A&B + C&D sitten C&D + A&B jne…

1 tykkäys

169 oli minun eka yritys. Mukava aamu oli ampuilla. Vähän hyttysiä mutta silti !

Tais olla parhaita kasoja tämä

3 tykkäystä