1930-luvun osage jännerekurvi #4

Vielä olisi tämmöinen jousi, joillekin ehkä mielenkiintoinenkin.

  • 114cm pitkä
  • 60g naudan jänteitä
  • 35mm leveä
  • vaahterakärjillä (7cm v-liitos)
  • n. 300g painoa
  • 70-80 paunaa

Tilleröinti on kesken, mutta en malttanut olla näyttämättä. Tästä pitäisi tulla pituustykki numero uno. Tämä on neljäs jenkki-henkinen osage rekurvi mitä olen tehnyt tässä lähivuosina. Kaikki on niistä ampuneet yli 300m, mutta sehän ei riitä kun juuri tämän mallisilla jousilla ammuttiin yli 400m!
Tässä on eroa aikaisempiin huomattavasti suurempi lapojen refleksi. Noissa jenkkien aikalaisjousissa oli selvästi kahden tyyppisiä jousia, näitä pyöreämpiä refleksisempiä ja sitten ihan tikkusuoria, mutta kärkikippuroilla. Tällä mallilla on selvästi yritetty kopioida turkkilaisia sarvijousia. Katsotaan miten osage toimittaa…
Lepokuvassa on vierellä suora, vielä tekeillä oleva rekurvi.




8 tykkäystä

Nyt on rekurvia… :ok_hand:osage harvoja millä tällänen onnistuu ?

Joo ja erityisesti refleksiä. Ihan täysi kasan kulma, kuten turkkilaisessakin. Siksi jänteellä näyttää ihan sarvijouselta.

Osage pärjää, näitä oli tehty paljon silloin 100 vuotta sitten. 400m laukaukset oli normi kauraa!
Syreeni voisi pärjätä myös ja jotkut muut vastaavan tiukat puut. Ehkä myös ipe?

Eipä pähee…

Mieleen punkee Adamin ennätysjousen profiili. 114 cm… kestääkö osage puristuksen? mielenkiintoista.

Tällä pitää päästä ampumaan petikkoon. :wink:

Onhan sarvijouset todella paljon kapeampia ja jäykempiäkin (vetojäykkyyteen nähden). Yritän tässä levittää taipumaa reilusti isommalle alalle.
Mutta huomata voi miten ollaan ihan samoissa gramma painoissa, 250-300g nurkilla näillä 100-110cm osagejousilla. Sarvikomposiitin paino! Muutkin nuo mun osage pituusjouset painaa samoja 300g.
Mutta veto näissä on varmaan hyvä pitää 24" nurkilla max. Nuolikin pysyy lyhyenä.

Tuossa Adamin jousessa on muuten pitkät tipit, siinä mun omassa 46" jousessa on myös. Ajattelin nipsasta sentin pois, on niin epästabiili tommosilla. Mutta Adamilla onkin eri suorat jouset näköjään…

Ootko varma, että tuo “halkeema” kahvan vieressä kestää? Näyttä syvältä. Liimaa väliin ja sidos päälle?

Nyt on kyllä komea jousi! Jos Jere ei tuolla saa yli 350 metrin laukaisua, johan on kumma. Olen kyllä sitä mieltä, että se Unkarin osage on erinomaista puuta. Hyvin teräksisen tuntuista, kovaa, tiheää, eikä jousta saa virumaan kuin aivan minimaalisesti. Kaiken lisäksi hyvin kaunista puuta. Onhan siinä kaikenlaisia virheitä, viimeisimmässä osagerekurvissa oli oksankohtia ja halkeamia mutta eipä ne tunnu haittaavan.

Tarkka silmänen huomaskin. Siellä on joo pieni halkeama, mutta ei se liian syvään mene. Ehkä voi liimaa ujuttaa, mutta en taida punosta ruveta. Kahva jää tästä jäykäksi.

Kiitos! 350m on aika hitosti jännejouselle. Liekö ihan pisimpiä laukauksia mitä nyt uutena aikana ammuttu?
Hyvää puuta on, mikäli juuri halkeamat osaa väistellä fiksusti. Mitä jos ilmeneekin että tämä on vain sitä normaalia osagea… :face_with_raised_eyebrow: Sitten aletaankin olla sitä mieltä että jotain jujua niissä “osage on maailman paras jousipuu” on.
Laitappa rekurvista kuvia Tuomo!

Osagesta, joku aika sitten PA-foorumilla joku aloittelija mietti, että onko hänen osagejousessaan puristusmurtumia vatsassa. Vastaus oli, että osageen ei tule puristusmurtumia. Mitä lie kuivumishalkeamia olivat. Joka tapauksessa, itse olen tyytyväinen Unkarin hankintoihin. Eipä ole enää pitkään aikaan ollut osagea siellä myynnissä.

Tänään otin edustuskuvat, eli joskus ensi viikolla, jahka ehdin käsittelemään kuvat. Ihan käyttöjousi, 48 paunaa 28 tuuman vedolla.