Varsijousen jänteet

Ok, ajattelin tehdä ihan oman ketjunsa varsijousten jänteille, koska tämä on tärkeä aihe toimivan jalkajousen kannalta. Jänteenteossa oleellisilta on tehdä itse jänne riittävän vahvasta jännemateriaalista ja muistaa vahvistaa jännelenkit.

Itse suosin tätä jänteenteon tyyliä ja jännelenkkien vahvistusta (enkä erästä toista tyyliä, missä tehdään hieno solmu jänteen päähän). Kieputan riittävästi pellavaa kahden lautaan upotetun puutikun avulla. (Ensin pitää tietysti mitata kuinka pitkän jänteen haluaa tehdä). Jännepuu:

Sitten tehdään jännelenkkien vahvistus. Kun jänne on valmis, sitä “twistataan” eli pyöritellään muutaman kerran ennen kaareen asennusta. Jännettä ei tule twistata liikaa niin, että se menee epäsymmetriseksi. Sen tulisi olla todella suora kaaressa.

Jännelenkkien vahvistaminen:

Itse käytän jänteissäni lankavan aivina-pellavalankaa.

Itse suosin nahkapalojen laittamista kaaren nokkeihin jännelenkkien alle, vaikka kyseessä olisi mistä tahansa materiaalista tehty kaari. Tämä suojaa mukavasti ja antaa elinaikaa jännelenkeille.

Varsijousta käytettäessä tulee aina huomioida niin, että ei KOSKAAN tähtää viritetyllä varsijousella toiseen ihmiseen! Vikalaukaus voi syntyä nimittäin pelkästään jänteen katkeamisestakin. Tulee muistaa, ettei pellavakaan ole iänikuinen vaan se “elää” samoin kuin käsijousissakin. Aika-ajoin varsijousen jänteenkin siis joutuu vaihtamaan. Sen takia tulisi varsijousta käytettäessä aina tutkia omin silmin, missä kunnossa jänne on. Jos se näyttää pahasti rispaantuneelta jostain kohti, tulisi harkita uuden jänteen vaihtoa.

1 tykkäys

Korjaus viestiin: Jännettä ei tarvitse välttämättä twistata lainkaan, jos jänteen keskus on punossuojattu.

“You can indeed twist a bowstring to shorten it. On a properly made bowstring, all serving will be anchored thru the skein, and all serving will spiral in the same direction. You want to twist THATAWAY!
However: since the string is made of many threads, twisting tends to stress the outer strands more than the inner ones. This is particularly true of thicker strings. If you twist the string too much, you’ll overstress the outer fibers before the inner ones, and something’s gonna break. How many turns you can go mostly depends on how forgiving your fiber is, and how thick the strand, but once one strand is gone, your string is ruined. Sooner or later, it will break suddenly, without warning. So yeah, you can give it a few turns to shorten, but not too many. Maybe you could borrow a fencing mask to test your bow with, after you twist? Good luck: Geezer.”