Tuomipainajainen

Taas lähtee tuomipainajainen mieltä rassaamaan ja siihen nyt on syynä Mikken varsijousi ja kehut siitä kuinka hyvä jousipuu tuomi on. Onhan se hyvä jousipuu mutta itse sitä ei ole vielä onnistunut esiin kaivamaan ja se on fakta mikä rassaa aika pahasti. Omaksi mielipiteeksi on alkanut muodostua se tosiseikka että tuomi materiaalina onkin paljon enemmän taitoa vaativa kuin nimetyt erinomaiset puulajit joista aloittelijakin voi onnistua hyvän jousen tekemään. Tuomen kohdalla näin ei ole. Kevyt ja pehmeä hyvin työstettävä tuomi materiaalina antaa helposti tekijälleen mielikuvan siitä että puukosta pitävä käsi on niskan päällä ja että homma hoituu tuosta vain.

Keväällä löytyi hyvä lehto jossa kasvaa pihlajaa sekä tuomea runsaasti ja josta kaadoin yhden tuomen kuivumaan. Reilun puolen vuoden kypsyttelyn jälkeen tänään ryhdyin työstämään yli kaksi metristä pätkää täysimittaiseksi 130cm aihioksi. Harmillisen mittavirheen vuoksi pituus jäikin 129,5cm, eiköhän tämän kanssa pysty kuitenkin elämään.



Vaikka en kuorinut runkoa kokonaan oli se kuivunut hyvin eikä kuoren alla ollut mitään lahoamisen merkkejä. Punnitsin aihion ja laitoin sen ilmalämpöpumpun eteen roikkumaan loppukuivauksen ajaksi. Aihio oli jo nyt mukavan jäykkä ja lupailee kaikkea hyvää tekijälleen. Ei varmastikaan ole huono asia tuomelle että sitä kypsytellään muutama kuukausi. Kuoren jämät vetelen siklillä pois kunhan aloitan tilleröinnin.

1 tykkäys

Pidä vatsa niin täysin litteänä kuin pystyt (selänkin tulisi olla litteä) ja ota tilleröinnin kanssa aikansa. Tuomi näpäyttää heti takaisin jos tulee saranan alkuja.

1 tykkäys

Tuomi kuivuu nopeammin kuin juuri mikään toinen jousipuu. Olen tehnyt erinomaisia jousia tuomiaihioista, jotka olivat 10 - 14 päivää aikaisemmin kasvavien puiden osia.

Tuomen kanssa oppii tekemään jousia oikein, eli huolella, ennakoiden ja missään vaiheessa sökeltämättä. Lapojen suipistuksen pitää olla oikeasti mallillaan ennen kuin jousta aletaan vedellä yhtään, mutta se nyt tekee mistä tahansa jousesta paremman.

Kun ei ylirasita, on kädessä lopulta pienisettinen, massaltaan kepeä ja pirun eloisa jousi, arktisesta puulajista. Voi että minä tykkään tuomesta.

2 tykkäystä

Ilmalämpöpumpun edessä roikkuva aihio on nyt kuivunut 45g, ensimmäisenä vuorokautena 30g. Tässähän pääsee loppuviikosta hieman jo työstämään.

Marraskuun ja tämän päivän väliin on mahtunut kaksi tilleröinti kertaa joista toinen tänään. Onpahan tuomi kerrankin varmasti kuiva. Tämän talven aikana on ollut kyllä niin takkuista jousen nakertelu ettei huonommasta väliä. Syksyllä sain kaksi hyvää jousta tehtyä ja sen jälkeen nälkä vain katosi johonkin.

Tänään hieroin 1,5 tuntia ja sain aihion taipumaan mukavasti. Tässä näyttäisi olevan mahdollista saada jousi aikaiseksi. Nokista nokkiin 50" ja vetopituudeksi näillä näkymin 21" niin eipähän rasitu liikaa mikä on mulla ollut helmasyntinä aikaisemmin.

1 tykkäys

Näköjään mennyt reilu kolme kuukautta kun olen viimeksi työstänyt tuomea, se on roikkunut kuivumassa pumpun edessä koko ajan joten on ainakin kuivaa puuta.

Tänään sain tillerin hyvin lähelle tunteroisen työstön jälkeen, tästä menen hiomapaperilla eteenpäin. Nokkien väli on 127cm ~ 50" ja vetopituus 21" paunoja oli vielä 57# kun pumppailin noin niinkuin varovasti. Ammuin kolmas osan vedolla noin 30 nuolta ja tuntui hyvältä.

Paino on 276g ja levein kohta lavoissa 39mm ja paksuus molemmissa samalla kohtaa 15mm noin. Vatsapuoli tasainen joten käsikirjoituksen mukaan mennään. Paunamittari oli talven kylmässä mutta jospa se pitää paikkaansa. Semmottinen 45-50# olisi kyllä makia tälle pätkälle.

Puristusmurtumat heti kahvan molemmin puolin lavassa vahvuutta 17mm ja pari kymppiä päälle tuossa kun päivänvalossa katselin. Noh ei siinä mitään, pitää kokeilla taas joskus uudestaan. Teen kuitenkin tämän siihen kuntoon että voi muutaman nuolen kesällä ampua takapihalla ja sitten se joutaa grillin sytytykseen.

Tuomi on vittumainen puu :angry:

Tää on kuitenkin paras mun epäonnistuneista tuomijousista. Tilleri ei ole hyvä edes omasta mielestä, moraali romahti puristusmurtumien löytymisen myötä. Se on epäammattimaista käytöstä myönnettäköön eikä sillä saa mitään anteeksi.

Paunat 48# 21" hyvää tässä on se että settiä ei jumpan jälkeen juuri ole. Oma arvio puristusmurtumiin on se että kahva oli liian jäykkä ja siksi meni munilleen. Kahvan alue ei toiminut niinkuin tämän tyylisellä jousella tulee toimia. Minun moka ja siitä myös opin.






Mika, sun tuomijousesi oli liian jäykkä leveyteensä nähden, ja siten ollen myös liian paksu. Ei tuomelta voi vaatia 50+# jäykkyyksiä alle 40 mm leveänä. Milli per pauna, niin tulee hyvä ja kestävä, puristusmurtumaton jousi.

edit: tuo kuvien jousi taipuu ihan liikaa feidien tuntumassa. Olisi ihme, jos ei puristusmurtuisi. Ellipsiä kehiin, sitä jousesi tasoleikkausmuotokin vaatii.

1 tykkäys

Istun tallissa whiskyn kanssa käymässä läpi tätä asiaa.

Heittäähän tuo kuitenkin nuolta vaika meni persilleen, saishan tuolla kuitenkin jonkin elikon nurin…
Ensi syksynä seuraava tuomi nurin ja uutta putkeen…