Tuomipainajainen

Taas lähtee tuomipainajainen mieltä rassaamaan ja siihen nyt on syynä Mikken varsijousi ja kehut siitä kuinka hyvä jousipuu tuomi on. Onhan se hyvä jousipuu mutta itse sitä ei ole vielä onnistunut esiin kaivamaan ja se on fakta mikä rassaa aika pahasti. Omaksi mielipiteeksi on alkanut muodostua se tosiseikka että tuomi materiaalina onkin paljon enemmän taitoa vaativa kuin nimetyt erinomaiset puulajit joista aloittelijakin voi onnistua hyvän jousen tekemään. Tuomen kohdalla näin ei ole. Kevyt ja pehmeä hyvin työstettävä tuomi materiaalina antaa helposti tekijälleen mielikuvan siitä että puukosta pitävä käsi on niskan päällä ja että homma hoituu tuosta vain.

Keväällä löytyi hyvä lehto jossa kasvaa pihlajaa sekä tuomea runsaasti ja josta kaadoin yhden tuomen kuivumaan. Reilun puolen vuoden kypsyttelyn jälkeen tänään ryhdyin työstämään yli kaksi metristä pätkää täysimittaiseksi 130cm aihioksi. Harmillisen mittavirheen vuoksi pituus jäikin 129,5cm, eiköhän tämän kanssa pysty kuitenkin elämään.

Vaikka en kuorinut runkoa kokonaan oli se kuivunut hyvin eikä kuoren alla ollut mitään lahoamisen merkkejä. Punnitsin aihion ja laitoin sen ilmalämpöpumpun eteen roikkumaan loppukuivauksen ajaksi. Aihio oli jo nyt mukavan jäykkä ja lupailee kaikkea hyvää tekijälleen. Ei varmastikaan ole huono asia tuomelle että sitä kypsytellään muutama kuukausi. Kuoren jämät vetelen siklillä pois kunhan aloitan tilleröinnin.

1 tykkäys

Pidä vatsa niin täysin litteänä kuin pystyt (selänkin tulisi olla litteä) ja ota tilleröinnin kanssa aikansa. Tuomi näpäyttää heti takaisin jos tulee saranan alkuja.

1 tykkäys

Tuomi kuivuu nopeammin kuin juuri mikään toinen jousipuu. Olen tehnyt erinomaisia jousia tuomiaihioista, jotka olivat 10 - 14 päivää aikaisemmin kasvavien puiden osia.

Tuomen kanssa oppii tekemään jousia oikein, eli huolella, ennakoiden ja missään vaiheessa sökeltämättä. Lapojen suipistuksen pitää olla oikeasti mallillaan ennen kuin jousta aletaan vedellä yhtään, mutta se nyt tekee mistä tahansa jousesta paremman.

Kun ei ylirasita, on kädessä lopulta pienisettinen, massaltaan kepeä ja pirun eloisa jousi, arktisesta puulajista. Voi että minä tykkään tuomesta.

2 tykkäystä

Ilmalämpöpumpun edessä roikkuva aihio on nyt kuivunut 45g, ensimmäisenä vuorokautena 30g. Tässähän pääsee loppuviikosta hieman jo työstämään.