Tarkasti, jukopliut!

Jos lasketaan akselikuormaksi massaa 9000 kg niin yksi jousi kantaa n. 46000 N voiman tyypillisesti mitoitettuna n. 30 m/s² kiihtyvyydelle.

Eli riittävän kokoisia teräsläpyköitä löytyy.

Aikaisemmin ainakin Karjaalla tehtiin moisia.

Olen lukenut noista rekan lehtijousista tehdyistä vanhalta foorumilta, heittää kuulemma aika hyvinkin.

Onko sinulla tietoa mistä kyseisiä saisi? Onko muuten tietoa onko MISSÄÄN autossa nykyään enää 1-lehtisiä jousia? Mossen takalehtijousista sai kuulemma hyviä vanhalla foorumilla.

Karjaalla tarkoitat ilmeisesti Sisun tehdasta.

Katso motonet. Tuote 45-2419. Peräkärryn 1-lehtinen jousi. 375kg.

Taisi olla Ovako, mikä lie nykyään.

Tuossa lehtijousessa on juuri tuo ikävä reikä, mikä tekee kaaresta murtoalttiin.

Voi olla, että menen vielä aika pitkään näillä suorilla nokittomilla 6 mm kierrejousiteräskaarilla, jos taotut osoittautuvat hidasheittoisiksi. Tuollainen noin 160-200 paunainen suora kuitenkin heittää sitä nuolta ihan riittävän hyvin. Lisäksi nämä ovat mukavia ja helppoja valmistaa ja lisäksi kaaret ovat valmiiksi lämpökäsitellyt. Lisäksi noihin saa kivat nokitkin kun oikein osaa taiteilla rälläkän kanssa.

nok

Museonkin jousessa oli hieman samanlainen nokki. :slight_smile:

Jees, tilaan teräsrengiltä 0,6 % 6 x 50 x 1000 mm hiiliterästä, pääsee takomaan nokkeja. Karkaisu sellaisesta hehkuvasta kirsikasta ja päästö 400 celsius puolituntia. 10 millistä sitten joskus isompiin kaariin, mutta haluan ensin testailla ohuemman myötäkäyrän paunoja ja heittoja.

Faktahan on, että monissa “high status”-varsijousissa kaari on lyhyt, jolloin myötäkäyryys yhdistettynä kaaren lyhyeen pituuteen takaa paunoja. Tämä ei kuitenkaan poista sitä, että suora alle 400 paunainen heittää nuolta jo tarpeeksi hyvin.

Kuten sanottu, varsijousikin on muodonmuutoskontrolloitu otus eli sen jännitykset eivät koskaan ylitä täyden vedon arvoja. Tämä mahdollistaisi lämpökäsittelyn räätälöimisen tuolle arvolle. Tätä ei sinänsä yleisesti voi jousille (ei siis jousi&nuoli) tehdä koska niissä maksimivoima ei välttämättä ole tunnettu. Poikkeuksiakin on kuten liikerajoitettu auton jousitus tai puristuksella oleva kierrejousi. Hinta kuitenkin usein estää minkäänlaisen optimoinnin.

Totta puhut. Hinta ei ole itselleni ongelma.

1 tykkäys

Suosittelen muuten magneettia oikean lämpötilan testaukseen karkaistessa, sillä selviää ferriitti/austeniitti transitio selvemmin kuin värillä jos ei ole kovin kokenut karkaisija.

1 tykkäys

On kokemusta jo lämpökäsittelystä, kaikenlaista tullut karkaistua ja päästettyä. Tuo miekka vielä keskeneräinen kaiverruksiltaan kun hommasin dremelin mikä helpottaa kummasti. :smiley:

Pari varsijousen kaartakin olen jo takonut ja lämpökäsitellyt onnistuneesti, mutta paunat jäi pieneksi latan ohuuden vuoksi.

Värin katson aina pimeässä. Magneetin otan käyttöön, tuosta luinkin jo netistä.

Nyt vielä huippuviimeistely joka kohtaan, teksteihin ja kaiverruksiin ja niin edelleen. Suoralla kaarella ja kevyillä nokeilla mallinnan alkuperäisiä heittonopeuksia.

Jos joskus innostun windlass-jousen tekoon, niin kyseiseen Motonetin lehtijouseen voisi kiinnittää pultilla tällaisen vahvikkeen. 375 kg = 826 lbs. Saa kyllä jännekin olla sitten oikeasti kestävää tekoa tällaista varten.

Ei mene ihan noin, tuo 375 tarkoittaa että kaksi jousta on mitoitettu kantamaan 750 kg perävaunussa asianmukaisilla kertoimilla. Ei sitä mitä vetojäykkyys olisi varsijousen jousena.

Saan kyllä ihan samankokoista lämpökäsittelemätöntä lattaakin, mutta jos tuossa Motonetin jousessa olisi parempi heitto niin voisi sitäkin käyttää. Juu noin arvelinkin. Tämä kyseinen Motonetin lehtijousi pitäisi vielä kaventaa 60 ÷ mittoihin.

Liipasinkoneisto paikoilleen ja pääset ampumaan tolla Lietoon.

Vaikea saada tekstit samaan tasoon vain käsivaralla. Rajasin kirjaimien ylä-ja alatason maalarinteipillä ja johan alkoi sujumaan. Vielä on paljon työtä. Näitä ei tehdä hosumalla vaan ajan kanssa. Seuraavat koristeluni tulevat olemaan 3d mallinnettuja myös suorien kopioiden osalta.

Ja nyt menee vähän överiksi. Tilasin 24 karaatin kultasprayta, oikeaa kultaa. Tällä pääsee polttokultaamaan metalliosia.

Viimeistelyä. En oikein keksi miten noita sivukultatekstejä saisi vielä paranneltua. Yläpellin alle tuli valkoisella ja mustalla maalilla rajaukset. Suorassa kopiossakin on valkoista maalia. Tulee ohut mehiläisvahakerros hiustenkuivaajalla sitten kun huippuviimeistelyt on tehty.

Nyt vielä niitä huippuviimeistelyjä.

Laitan foorumille jatkossa vähemmän tekstiä ja enemmän kuvia. Kuvia vain valmiista projekteista. Ei jaksa kirjoittaa.

Tämmöinen tuli vastaan joten eikun tekemään jos epäilee myötiksiä.

Siitä bow ironssit. Ovat jo valmiiksi kiilloitetutkin.

All the parts laid out. Nyt kun jaksaa vielä asentaa. Liipaisinkoneisto ja sivupellit tietysti erikseen.

Vielä tällainen työn alle. Tuon saa parilla hammasrattaalla ja hammastangolla.

krane

Teen tuosta yksinkertaisen koristeettoman mallin, niin voi käyttää muissakin jousissa.

Kupin tekoa…:slight_smile:

![IMG_20200807_170212|433x500](upload://xaTmt4HM6gB8Vju1u5xGC7iwqaN.jpeg