Saksalainen omenapuujousi

Tämä jousi ei ole minun tekemä, vaan poiminta toiselta foorumilta.

Primitive Archer -foorumilla esitellään usein hienoja jousia, useimmiten kuitenkin sellaisia, jotka on tehty puulajeista, joita Suomesta ei löydy. Siksi niitä on mielestäni hieman turha linkata tänne. Mutta nyt löytyi yksi poikkeus. Saksalainen Simon Siess on taitava ja kokenut jousentekijä, joka tekee täsmälleen sitä mitä haluaa. Tämä jousi on hieno esimerkki - omenapuuta, 70 paunaa 28 tuuman vedolla. Rungon halkaisija oli vain 2 tuumaa ja selässä oksia. Omenapuussa on siis potentiaalia! Esahan on tehnyt yhden omenajousen, itse olen tehnyt yhden mutta se ei mikään erityinen ole. Kuitenkin, tämä on kerrassaan upea jousi, vaikka pieni nuolihylly jousessa onkin…!

http://www.primitivearcher.com/smf/index.php/topic,59199.0.html

1 tykkäys

Muistaakseni olen kolme omppua tehnyt (40lb-47lb-110lb) Kaikki yks puisii. Aihioita jokusen vielä jäljelläkin.
Omena on ollut jo kauan tunnettu hyvistä ominaisuuksistaan, varsinkin Simo on siitä jännejäkkärinä hehkuttanut.

Tässä nyt taas se ainoa todiste kun noita kuvia ei koskaan muuten oteta…

Se isoin.

Mietinkin lähinnä, että kuinka monta omenajousta Mikke on tehnyt. Tämä yksilö näyttää kyllä hienolta! Lienee se 110-paunainen…

Joo, kyllä omenapuun hyvyys on tunnettu ja tiedetty jo pitkään. Kyse onkin varmasti pitkälti siitä, että jousikelpoista omenapuuta on hyvin harvoin tarjolla, vaikka sitä kasvaa lähes kaikkialla ja useimmissa pihoissa ja vieläpä niin, että omenapuuta leikataan usein. Silti hyvälaatuista aihiota on harvoin tarjolla. Lyhytjouseen voisi olla helpompi löytää kelpo aihio.

Vanhalla foorumilla käynnistin äänestyksen: Paras jousipuu, ja perusteluineen. Simo Hankaniemi muistaakseni rankkasi omenapuun omaksi ykköspuukseen.
Parhaat omenapuuaihiot löytyvät autiotalojen pihalta kun oksan vesa on saanut rauhassa kurottaa kohti taivasta. Onpa minulla ollut ilo katkaista omastakin omenapuusta yksi upea B-jousiaihio viime keväänä. Se on uhä kuivumassa, mutta aihio on tosiaan valmiiksi luonon profiloima B-jousi. Itse en ole saanut jousta valmiiksi omenapuusta. Mistään omenapuusta, lajikkeitahan on valtavasti. Hyllyssä köllöttää keskeneräisinä pari aihiota.
Nyt on omassa puutarhassa tekeytymässä hyvä B-jousiaihio kriikunapuusta. Kurssillani Samuli teki vaahterasta kelpo jousen joka oli kasvanut meidän orapihlaja-aidasamme. Kivaa kun ei tarvitse aina mennä merta edemmäs kalaan.

1 tykkäys

Vähän yllätyin että omenapuuta pitää joku parhaana jousipuuna. Onkohan siellä kokeiltu kaikki muut sitten vuorijalavaa, syreeniä ja marjakuusta myöten…

Mukava sitä tosiaan on eri lajikkeista jousia tehdä ja nätin jousen on Simon tehnytkin!
Omenapuustahan noita sotajousiakin näkee jonkin verran. Itse pitäisin sitä hieman jousipuun mittarina, että jos isoille paunoille kelpaa - kelpaa kaikille…

Muutama omenapuuaihio löytyy omistakin varastoista, hieman on vain venkoiluja, kierrettä ja oksankohtia. Yhdessä olisi hurja luonnejousi, kun keskellä lapaa 5cm leveä oksankohta… Kun kaikkia kerkeisi veistelemään. :slight_smile:

Olet nähnyt jonkin verran omanaisia “sotajousia”? Kerro välittömästi missä!! Itse en ole vielä nähnyt yht ensimmäistäkään.

Tuossahan on juuri kuva sun jousesta!
Mutta muuten nyt olet oikeassa, pikasella haulla ei löytynyt kuin vajaa 100paunasia. Mieleen oli vahvasti värittynyt kuva omenapuusta tehdyistä sotajousista ja voisin vieläkin vannoa että muualla olen nähnyt kuin sun tekemänä. Ainakin on ollut puhetta omenapuusta sopivana sotajouseen (100+ paunaa). Onhan se tiheää puuta 0.65sg +.

Omenapuu ei saa minulta erityisen korkeita pisteitä. Se on ikään kuin normaalia tiheämpää pihlajaa, harkkoista ja toisinaan yllättävän haurasta. Viimeisin omenapuujousi, josta kuulin, hajosi Sensei Simon kokeneissa käsissä ilman mitään hyvää syytä.

Kuinkas monta tuumaa myötäkäyrä tuo Miken sota-omppu olikaan? Kuvamuistin mukaan suunnilleen lyhytjousen jännevälin verran.

Vähän alle 5 tuumaa. Aloitus käyryys ennen kuin leikasin puoliksi oli muistaakseni jotain 2-3 välillä.
Eikä haittaa ampumista yhtään :slight_smile:
Vois kyl lyhentääkki ku on 204cm pitkä.

Deflex-muotohan vähentää kaareen kohdistuvaa rasitusta massiivisesti, tai kääntäen mahdollistaa vedon, jota joku tietty puu ei kestäisi ollenkaan, jos lähtötilanne olisi suora. Kaksi, kolme tuumaa defleksisen aihion toimivuus ei siten kerro paljoakaan tavanomaisten aihioiden toimivuudesta. Mutta toimiva jousi on toimiva jousi, enkä minä ainakaan haluaisi ottaa osumaa edes 100 metristä tuosta sota-ompusta.

Oliko tuossa jousessa @M.Reinikainen vatsa paahdettu? Minkälainen oli poikkileikkaus, meinaan leveys-paksuussuhde?

Ei mitään paahtoja (vielä mutta ehkä sit jos lyhennän vielä ja suoristan sen?)
Tolla on kiva pönöttää kuvissa kun ei ole niin ylitse pääsemätön vedon suhteen.

Kyseessä on siis Mennalta saatu aihio muistaakseni 2014?
Työstin ja tilleröin sen sinä vuonna Hämeenkeskiaika markkinoilla työnäytöksenä.

Poikkileikkaus kahvassa on (selän puolelta korkeampi) ovaali (leveys 40 x paksuus 35), keskilavat hieman litteämpiä (29 x 35mm) ja kärjet ovat pyreät (13mm).

Sittenhän on vielä potentiaalia käytettävissä! Vielä hieman enemmän leveyttä suhteessa ja ai että.

Tuollahan olet pituuttakin ampunut livery nuolella kiitettävät määrät, jos en väärin muista.

Ei ole kisoissa tuo vielä käynyt.
Tähän asti olen ampunut Liveri nuolta vain kolmella eri vuorijalavalla, marjakuusella, hikkorilla sekä Tuomon bambu/cumaru laminaatilla.
Näistä marjis on ainoa joka ei ollut kisojen aikana.

Tarkoittaako että, omenapuujousesta ei tehdäkään litteää, vaan pyöreähkö…tuossa lukee keskilavat 29 x 35 …On mielessä yksi ehkä sopiva omenapuunpätkä…kuivahko.

Aina on eduksi puujousessa jos jousen selkä on laakea. Mitä pyöreämpi selkä, sitä pienemmälle siivulle veto kohdistuu.
Vatsan muodoissa litteä myös kestää paremmin, mutta pyöreällä vatsalla voi saada paremman hyötysuhteen kapulasta irti.

Uskon että oikeanlaisen omenapuuaihion löytyessä se pelittää hyvin. Kuten aiemmin tuumailin, lajikkeita on useita. Niissä on varmasti keskenään veto/puristuslujuus eroja. Tähän vielä kun ynnätään suoruus-kierteettömyys-lustopaksuus-kasvupaikka muuttujat, niin samastakin kaneliomenalajikkeesta voi tulla hyvää tai huonoa jousta.

Kierteisyys paksuissa omenapuun runko-osissa on pääongelma. Niissä olisi laakeaa selkää, mutta kierteisyys useimmiten pilaa ne. Suoruutta taas piisaa vesoissa, mutta selän kruunu jää kapeaksi. Nämä ovat yleisimmät syyt, jotka jättävät minut omenapuusta yrittämättä. Silmä etsii sopivaa palaa kuitenkin. Mikken pitkäjousi on aikamoinen löytö näiden valossa.

Mistä Mikke löysit tuon aihion? Kuvaile paikkaa ja omenapuuta jos muistat sen vielä. Näitkö omenapuun lehdessä esim myöhemmin? Minkälaiset hedelmät? Pääsemmekö lajikkeen jäljille…