Saarnia(ko)? Seuraavaa projektia

Heips! Varastosta löytyy tällainen aihio, joka on kaverilta saatu. Meinasi myös innostua jousen rakentamisesta, mutta joutui lähtemään muualle opiskelemaan, jätten aihion minulle… :slight_smile: Sanoi sen olevan saarnea. Kysytään vielä varmistukseksi vielä teiltä fiksummilta, onko tosiaan saarnesta kysymys?

Puulajista kun ei ole kokemusta… Millaista jousta tästä kannattaisi alkaa tekemään, pitkää, lyhyttä, leveää? D-mallista? Kumpaa kylkeä teidän mielestä kannattaisi käyttää selkäpuolena? :blush:

Ps. miksiköhän en saa tehtyä Jouset osiolle keskustelua?

Näyttää saarnelta, mutta en nyt aivan varma ole. Jousen selän linja pitäisi paikanpäällä nähdä, mutta noin kun pidät kädessä toistapäätä, painovoima vetää luonnollisesti hyvän puolen maata kohden. Vaikka siitä puolesta tulee hyvä, on se myötäkäyrä puoli aihiosta. Itse ottaisin refleksiä aihioon aina jos mahdollista, ellei nyt älyttömiä ole tarkoitus rasittaa. Eli vastakkaisen puolen.

Jousen malli riippuu tietysti aihiosta! Aihion mukaan suosittelen ylipäätäänkin aina jousen mallin valitsemaan. Jos on kyseessä pitkä pulikka ja saarnea, saa tuosta (lähes) sotalonkkarista alaspäin jousta oikein hyvin. Jousen pituutta voi myös miettiä sitä kautta mikä vetopituutesi on. Jos 28" veto miellyttää, kannattaisi jousi olla karkeasti turvallinen 163cm pituudessa. Aloittelevalla jousentekijäjällä välttämättä näin ei ole, joten jousen tekeminen 180cm pituuteen voi olla ihan hyvä ajatus. Vetopituuden suhteuttamiseen jousenpituuteen käytetään yleisesti 2,3 kerrointa. Eli jousi on hyvä olla 2,3x pidempi kuin vetopituus.

Tälle foorumille ei suoraan noiden pääkategorioiden alle saa tehtyä ketjua, vaan pitää klikata “Jouset, nuolet, jänteet ja muut aseet” pääkategorian alapuolella olevaa “jouset” linkkiä. Nythän tämä ketju on hieman väärässä paikassa, suoraan pääkategorian alla, eikä tuolla “materiaalit” alakategoriassa. Mutta anti olla. Ketjun luonti tänne ei siis suoraan pääkategorioiden alle pitäisi olla mahdollista.
Vähän on vielä säätämistä tämän foorumin asetuksissa, mutta korjaillaan kun keritään ja saadaan adminiväännöt loppuun…

Siirretty Materiaalit-osioon.

Minusta tuo alaosan kuori näyttää ihan raidalta tai joltain muulta pajulta, kuten myös päätypuukuva. Jos saat päädystä vielä paremman kuvan paremmassa valaistuksessa niin se auttaisi. Saarni on kehäputkiloinen, joten siinä pitäisi erottua hyvin kevät- ja kesäkasvu. Pajuilla voi olla myös tuollainen tumma ydin. Yksi hyvä tapa testata on hyödyntää puukkotuntumaa - onko pehmeää ja helposti vuoltavaa vai koivun kaltaista, tiukempaa tavaraa.

Se saarni mitä minä olen työstänyt omaa miellyttävän aromaattisen, vähän oliivimaisen tuoksun. Oleace-heimoon taitaa kuuluakin. Jos vuolisi ton oksan pois ja tuoksuttelisi lastuja. Kaarnan perusteella en kyllä osaa sanoa mitään.

Hajustelu on nyt hieman hankalaa kun nenä on tukossa, mutta tuossa muutama tarkempi kuva:

Kaarna on ainakin kovin kiinni, ja puu tuntuu todella kovalta tavaralta, vert. työstämääni pihlajaan.
Aihio on n. 2,5m pitkä joten teen varmuudeksi hieman pidemmän, 28" vedolla. Paunoja tavoitteeksi 45-50. Kahtotaan mitä tulee kun pääsee naputtelemaan :slight_smile:

Ylemmän kuvan vuosirenkaiden perusteella sanoisin että saarnia se on.

Jaa… en kyllä ihan satavarma ole. Kävin hakemassa varastosta saarnilankkuaihion josta koetan selkää kaivaa yhdelle lustolle. Se olisi tämän näköinen:

Eli kevätpuu on selvästi erottuvaa höttöä. Tossa kuvassa vielä erittäin helposti havaittavissa. Mun silmillä tosielämässä ero ei ihan noin selvä ole.

Raitaa…

Joo-o, kyllä tuo kovasti edelleen näyttää raidalta, valitettavasti. Taitava tekijä saa olla, että tuosta käyttökelposen jousen saa tehtyä.

Valaiskaa mitä tämä raita tarkoittaa… :grinning:

On siitä jousia tehty mutta ei se varsinaisesti jousipuu ole.

No perhana. Voisin tulla joku kerta aihion kanssa tarkempaan inspektioniin tohon kuralaan ennekuin lähen enempää sitä naputtelemaan. Oliko nikkarointikerho vielä torstaisin? Mihin aikaan? :slight_smile:

4 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Raitajousi

Joka torstai 18-21. Minulla on avaimet.