Pokan pihlaja

Pitkästä pitkästä aikaa tuli joustakin veistettyä. Tuo siis keväällä jäi vesuri veistelyjen jälkeen tauolle ja nyt aloin jatkamaan sitä eteenpäin.

Nyt tuo ja alkaa taipumaan.

Ilman jännettä

Vajaa 6" jännekorkeudella

22-tuuman vedossa


Mitäs sanotte?

2 tykkäystä

Ylälapa vasemmalla ja nyt kyllä tekisin kahvasta lyhyemmän sekä laittaisin taipumaan enemmän. Nyt taipuma on mielestäni liian keskittynyt yhdelle alueelle. Kestää ehkä nyt mutta kestääkö myöhemmin?

1 tykkäys

Voi olla että tuo deflexi auttaa paljonkin kestämisessä. Onko jousi myötäkäyristynyt?
Onko kuvaa aihiosta “luonnontilassa”? Eli suorana ilman jännettä ja nyt kuva valmiina jousena, mutta ilman jännettä. Tuo ensimmäinen kuva on otettu tilleröinnin jälkeen ilmeisesti.

1 tykkäys

Hienon muotoinen jousi. Itse tekisin kahvasta läpitaipuvan, ellet ole sitä paljoa kaventanut? Samati laittaisin kahvanseutua taipumaan enemmän. Ylempänä olevaan aihiokuvaan kun vertaa niin vasemman lavan vastakäyryyden huomioon ottaen sen taipuma ei näytä pahalta, mutta silti omaan silmään se taipuu liikaa myötäkäyrästä kohdasta. Varoisin myös tuota settiä ottanutta kohtaa oikeassa lavassa ensimmäisen kolmanneksen kohdalla.

1 tykkäys

Aivan, siellähän olikin aihion kuvat ylhäällä… Näyttäisi joo tuo oikea lapa taipuvan liikaa kahvan vierestä, kuten VKot huomauttikin.

1 tykkäys

Tuo yllä oleva jouska joutui poikien pahoinpitelyn uhriksi. Oli jäänyt saha ja aihio turhan lähekäin, niin oli hienot ortoset saatu aikaseksi…

Parhaimmalle jousellekkin kävi kylmät, ku jonkin aikaa olin pihalla ampunut ja lapset alkoi omillaan ampumaan, niin otin jousen pois vireestä ja laitoin niskan taakse. Siinä lasten ammuntaa katsoessa sitten “vahingossa” väänsin selänsuuntaan hartioilla olevaa jousta, eikä kovin kummoista voimaa siihen katkaisuun tarvinut.

Höhlä, harmin paikka. Tuollaisesti toivun ainakin itse parhaiten ottamalla uuden aihion käteen. Uusia aihiota pitää muun muassa tämän takia olla aina käden ulottuvilla.

Tuosta tilleröinti puusta annan oman pienen kokemuksen vinkkini että kaikenmaailman naruja kokeilin mutta rispaantuu tosi nopeasti rissapyörän kohdalta. Itsellä kun oli vielä pieni rissapyörä niin vaihdoin tilalle 6mm vaijerin ja ei ole tarvinnut enää ressata katkeaako narut !