Varttisahattua kuusilankkua hakusessa.

Löytyykö keltään tiheäsyistä ja oksatonta kuusilankkua leveydeltään 15-25cm soittimen kantta varten? (Sahattu poikkisyyhyn)

Hirveen tiheäsyisestä en tiiä, mutta oksattomia NOIN noilla leveyksellä pitöisi kyllä olla. Tarkistan.

1 tykkäys

Kummasta voidaan tinkiä?
Siitä, että on poikkisyyt ja tiheää vaiko siitä, että on kuusta?

1 tykkäys

Oho nopea vastaus @M.Reinikainen . Olisihan se pitänyt arvata että Mikkeltä löytyy! Kuusi on oikeastaan ylivoimainen soittimien kansimatskuksi. Kunhan on kuusta ja oksatonta niin hyvä. Mitä poikkisyisempää, ja tiheämpää sen parempi, mutta kaikkea ei voi aina saada! Pystytkö laittamaan kuvaa?

Täältä löytyy lehtikuusta jos tarvii. Löytyy joka sorttia.

2 tykkäystä

@Hartonen Mahtavaa. Lehtikuusen pitäisi käydä myös!

Et Joel varmaankaan halua poikkisyistä kuusilankkua, joka katkeaa nipistysotteella ja tökkii kaikilla työkaluilla vastaan. Tarkoittanet pystysyistä kuusilankkua, jota on vähintään 500 vuoden ajan käytetty kaikukopallisten kielisoitinten kansipuuna. Englanniksi quarter-sawn / edge-grained.

2 tykkäystä

@TuukkaKumpulainen juu termit on suomeksi vähän hakusessa. Kiitos selvennyksestä!

Mä oon ymmärtänyt että tolla varttisahauksella vältetään kuivumisen aiheuttama kuperuus laudassa. Huonekaluvalmistajat sahasivat lautansa varttiin juuri tämän takia. Jos sahaa normaalisti pitkin syytä niin pitää tehdä ensin paksumpaa, vaikka kaksituumaista ja vasta kuivuttua ajaa lopulliseen paksuuteen. Ja kuivaa tiukasti taapeloituna.

Kosteuseläminen on pienintä tuohon poikkisuuntaan.

Poikkisyisen lankun sointi voisi olla… mielenkiintoinen. Salettiin nopeasti sammuva.

@JMenna Joo. Ajattelin tukkia päästä ja miten vuosirinkulat kiertää. Jonkun tosi tiukan puun sais varmaan toimimaan jopa niin. Mut en aio kokeilla :grin:

Yksi konstihan voisi olla kirpputorit: umpipuinen kaapinovi tai pöytälevy voisi hyvinkin toimia. Ei välttämättä ole kuusta kylläkään. Tai sitten suosiolla kysyy kitarapajasta josko niillä sattuisi olemaan kitaranraato josta saisi ostaa/liisata omaan instrumenttiprojektiin materiaalia. Kolmas foorumi olis muusikoiden.net. Joku siellä satavarmasti (lue:99,5%) tietää kumminkaimansiskonmiehen joka harrastaa isojen oksattomien kuusitukkien varttisahausta.

Edit: heti tuli mieleen myös lundian umpipuiset mäntyiset hyllylevyt. Noita saa pilkkahintaan kierrätyskeskuksesta. Ovat kyllä liimattuja eikä varttiin sahattuja

…eivätkä ole kuusta…

Joo totta. Kuusi on soinnillisesti paras. Mänty ei resonoi yhtä hyvin.

Oletan että tulee jouhikkoon. Mielenkiinnolla olen projektia seurannut. Mä tekaisin kahvitunnilla kesän alussa ylijäämälaudoista jouhikon tapaisen liimahirviön jossa on mäntypuinen kansi. Itse asiassa koko härpäke on mäntyä. Kansi on 18 mm lautapaksuudesta taltalla koverrettu 7-8 mm paksuuteen, poislukien tallan kohta joka on sen 18mm. Soi jotenkin mutta selvästi huonommin kuin vaikkapa tyttären viulu:

2 tykkäystä

Edistystä. Päätin käydä Fiskarin sahalla hankkimassa matskua. Fiskari paikkana on yksi kauneimmista näkemistäni paikoista Suomessa. Runsaasti 1800-luvun lopun, ja 1900-luvun alun tiili- ja puurakennuksia vehreässä jokimiljöössä. Pitää käydä siellä loppukeväästä uudelleen.

Asiaan.

Hommasin pihtakuusta (keskilankku) noin viidentoista soittimen kansi- ja pohjamateriaaliksi. :grin:Hups. Hommasin samalla Jallua runkomateriaaliksi. Vaahteraa ja Saarnea löytyy jo varastosta.

Pahoittelen että ei ole kuvia itse paikasta, mutta kuvat eivät tee sille oikeutta. Nyt puut köllöttävät varastossa faijan kiusana. :face_with_hand_over_mouth:

Ps. Langan otsikosta saa joku avulias moderaattori halutessaan korjata aivopierun “poikkisyyhyn” -> “varttisahattua”

4 tykkäystä

nyt on asiakamaa soittimiin.

1 tykkäys