Pihlajajousi

Mitenköhän tätä aihioita sais suoristeltua hieman? Vetäytynyt melkoisen kieroon kuivuessaan.

Sivuttaiskäyrä siis pois? Tarvitset siihen vahvoja puristimia ja höyrytystä (kiehuvan kattilan päälle folion alle). Mikäli ei pitkä jousi sovi liedelle, käytä kuumailmapuhallinta. Sivuttaiskäyrä oikenee parhaiten mitä kapeampi jousi on. Eli nyt olisi hyvä ottaa kaikki ylimääräinen leveys pois ja kaventaa kahvakin lopulliseen leveyteen. Sitten onnistuu taivuttaminen helpoiten.

Lapa oikeini muttei täysin. Sivusuunnassa palautu yön puristuksen jälkeen normaaliksi. Täytyy yrittää vielä uudelleen ja koittaa joa jättää taivuksiin siten että taipuu hieman ylimääräistä.

2 tykkäystä

Juuri näin, puulajista riippuen palautuu taivutuksesta aina jonkun verran takaisinpäin.
Nyrkkisääntö höyrytykselle on muuten tunti per tuuma. Jousiaihion tapauksessa tarkoittaa paksuutta, leveydellä ei ole väliä.
Puristusajaksi perimätieto suosittelee 12 tuntia, mutta kokemukseni mukaan huomattavasti vähempikin yleensä riittää.

Sivussuunnassa ei tunnu rupeavat taipumaan. Tilleröimäänkään ei pääse kun on niin kiero…

Melko lyhyeltä matkalta, tai siis pistemäisesti yrität oikaista, kun kumminkin melko rajusti pitää taivuttaa tuollaista mutkaa. Minä siirtäisin nuo tukipalikat kauemmas toisistaan ja kuumentaisin jousta pitemmältä matkalta, jolloinka sitä taivutusta tulisi aina vähemmän kohtaansa. Jäähän siitä kurveja jäljelle, mutta jos jännelinjan saa kohdilleen, niin sehän riittää.

2 tykkäystä

Samaa mieltä Heikin kanssa. Tosin leveältä (lavan) osalta voi olla hankala saada puu antautumaan. Mikäli jousimalliksi käy, voi kahvaa kaventaa pidemmältä matkalta jolloin se taipuu helpommin lämmöllä.

Hei, nopea kyssäri liittyen siihen että saako kerrostaloasunnossa nuita puutöitä tehdä🤔 naapuri tuli sanomaan että kuulemma ei saa tehdä ja pitää lopettaa heti. Eli homma ei edisty nyt tänä vklp😅

Normaalit asumisen äänet, seinien porailut, rempat. Kaikkihan ne kuuluu ihmiselämään. Jos isommin tekee, eli remonttia, pitäisi ilmoittaa kirjallisesti naapureille. Mutta ei pienistä kolisteluista ja muutamista sähkökoneidenkaan käytöstä pitäisi olla mitään sanottavaa.
Mitä tarkalleen teit? Oliko olohuoneessa jo pöytäsirkkeli päällä vai? :smiley:

Hiljaisuusvelvoite on tietty yöllä. Mutta paljon on semmoista mitä kerrostalokämpässä saa tehdä ja muut tästä valittaa. Esim. yöllä pyykinpesu, suihku, vessa w/e, on oikeus käyttää. Miten muuten yövuorolainen/iltavuorolainen eläisi? Eli pienellä filtterillä pitää naapureiden valituksia kuunnella…

1 tykkäys


Loppuailauskia höylällä jousen olin tekemässä kun tuli naapuri omalla mandaateilla ilmoittamaan ettei saa🙈 itse meen aamu 5 töihin ja naapurin koira yöllä herättelee:) käsipelein siis näitä veistän että ei olisi häiriöksi😄 kuulema naapuris myös harmittaa kun muutaman kerran jo kello 9 minun kolinan takia herännyt vaikken edes kotona silloin ole:)

Kuulostaa siltä että sulla on mulkku naapuri :thinking:

4 tykkäystä