Pihlaja-lyhytjousi

Tuossa lähikuvia. Tuon tuohiviinen tehnyt ukko kerto, että siinä on nelinkertanen tuohi eli oli siis alottanu punomisen alhaalta ja kääntynyt ylhäällä vielä takaisin ja lopputulos onkin luokkaa tuhoutumaton. Sano myös, että se oli aikanaan tehny näitä enemmänkin tilaustyönä jollekin tamperelaiselle jousiseuralle.

Viinenä tuo on ihan välttävä vaikkakin on hieman liian lyhyt ja remmi on kyllä aika huono. Pitänee yrittää tehdä tälle parempi remmi jäykemmästä ja leveämmästä nahasta.

kiitos kuvista. Taitavaa työtä kumpainenkin, tuollainen tuohikahva saattaisi olla minunkin tehtävissä. Viinen tekoon ei ainakaan vielä riitä taidot tahi kärsivällisyys, jos koskaan …

Tämä jousi oli vajaan vuoden kaapin päällä käyttämättömänä ja aina silloin tällöin mietin, että olisikohan tuosta vielä johonkin…
Pitäisi saada pidempi veto, jotta saisi lavat kunnolla työskentelemään ja muutenkin olisi kiva alkaa kokeilemaan pidempiä vetopituuksia. Sehän tällaisen käytetyn ja sittemmin käyttämättömän jousen ehostamisessa on mukavaa, että tietää jo vähäsen mihin puusta on ainakin puristuslujuuden puolesta ja jos jousi menee rikki, niin et varsinaisesti menettänyt mitään, koska ilman ehostamisyritystä et olisi kuitenkaan edes käyttänyt jousta.

Siispä tein seuraavanlaisesti: Kärkien reilu kavennus vähän pikkurilliä kapeammiksi ja kahvan pieni kaventaminen 31mm tienoille. Tilleröinti uudestaan 20" vedolle ja selän kovettaminen kolmeen kertaan kolmen perättäisen päivän aikana, Ensin mattopuukon rungolla ja lopuksi kourutaltan selällä. Jousi parin sentin vastakaarelle pinnelangalla ja kevyt paahto vatsaan, 15 min per lapa. Muutaman päivän jälkeen tilleröinti 24" asti ja viimeistely.


Lopputuloksesta olen varsin innoissani ja jotenkin epäilen jousen vielä räjähtävän käsiin, kun on niin ohuet lustot. Paunatkin osui juuri kohdalleen 41# @ 24". Toisaalta on aika niukka kevät kasvu ja ehkä tuo selän kovettaminen suojaa räjähdykseltä…
Myös olen ihmeissäni siitä, ettei tämä ottanut tuon enempää settiä, onko 15min paahdolla tosiaan niin hurja vaikutus? Tietty pieni vastakaari kahvassa paahdon jälkeen ja vähän kärkitoimisempi tillerimuoto saattaa auttaa, mutta silti?

Vielä pitää nostaa jänneväliä kymmeneen senttiin selästä mitattuna, ettei iske niin kovasti peukalontyveen ja sitten karhunrasvaa vatsaan ja tuohta kahvaan

5 tykkäystä

On!! Sillähän näitä juuri paahdetaan…
Hyvin tehty.

Pitkän jousentekohibernaation jälkeen olisikin mielenkiintoista kaivella vanhoja jousipinoja paahtaminen mielessä… Itse olen paahtanut koivua ja nimenomaan pohjoisen pihlajaa ja varsin hyvin tuloksin. Millä muuten paahdoit?

Tervetuloa takaisin jousihommien pariin!!

Mää oon paahtamisessa vielä aloittelija, vasta puolen kymmentä paahtanu. Oon käyttäny ihan kuumailmapuhallinta. Hiillosta tekisi mieli kokeilla joskus, vaatis vaan vähän järjestelyitä eikä semmosille ole yleensä aikaa kun alkaa paahtamaan. Joku 30min per lapa ja puhallin niin kaukana ja kokoajan liikkeessä, ettei pääse tummumaan.

Ootko millasia paunoja saanu koivusta ulos ja millasilla mitoilla?

Nyt en ole kotosalla, niin en pääse mittoja tarkistamaan. Jäykkyydet on olleet siellä päälle 40 ja yhden paahdetun koivun muistan heittäneen nuolta varsin rivakasti (sivunokit, kapeat kärjet, läpitaipuva, kahvasta vähän liian leveä mukavaa ammuntaa simällä pitäen).
Pituuksista en tarkkaan muista, mutta muistaakseni aika pitkiä, 165-175cm. Mun vetopituus on melko lyhyt ”kahvattomilla” jousilla. Uskoisin koivun kestävän enemmänkin kuritusta jos tilleröintitaito olisi paremmin hyppysissä.