Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Ilmoitauduin juuri jousikurssin syyskaudelle. :grinning:
Tavoitteena:
a) haluan tehdä luotettavan perusjousen mun Juhan tekemän kisajousen kaveriksi. Toivon, että saan jostakin saarnea siihen. Haluan, että molemmissa jousissa on suunnilleen samat ominaisuudet.
b) haluan tehdä lyhärin preeria-kisaan ja pituusammuntaan, mahdollisesti jännejousen, joka kestää vähän paremmin kun entiset lyhärit.

Hyvä tieto, kitos :smiley: En ole kokeillut paahtamista , täällä lukenut asiasta. Tässä lähistöllä on pari pihlajaa, joista saisi suoran , jopa 2 metrisen jousen ja selästä melko litteän, joten vatsasta saisi myös…Ovat siis paksuhkoja puita.

Eikun tekemään jousia niistä. :slight_smile: Laitan kohta noista isoista jousista tietoja tänne kun alkaa loma ja pääsen mittaamaan tarkemmat paunat ja ottamaan kuvia.
On mulla tossa toinenkin pihlajapitkäjousi tulossa.

2 tykkäystä

Eilen illalla kävi nuolipajalla suihke… Nuolia valmistui 2kpl/1h tahtia hämeenlinnan kilpailuihin ampujille. Itse en tällä kertaa saavu paikalle, mutta toivottavasti Nyströmin nuolilla nakutellaan pisteitä. :slight_smile:

1 tykkäys

Ensimmäinen oikea nahkatyö

Nyt enää nuolisetti valmiiksi ja valmiina huomisiin koeammuntoihin. Jos hyvin menee, niin alkaa valmistautuminen Vanhalinnaan!

8 tykkäystä

4~5h ammuntaa, puolisen tuntia nuolen ettimistä pusikosta ja aikalailla loput päivästä jousen tillerin viilailua, hiontaa ja lopuksi öljyäminen. Valmistautuminen on kovaa!

1 tykkäys

Rekurvin jänteet rakoili, joten vaadittiin kekseliäisyyttä. :smiley:

Improvise. Adapt. Overcome.

Pakko myöntää etten Jere sinun viritelmää oikein ymmärrä, on minulle liian kehittynyttä tekniikkaa :grinning:

Tämän sain aikaan, tänään testattu ja hyvin toimii!

5 tykkäystä

täällähän on sellainen kilpailuihin valmistautumispöhinä… aika kivaa.

1 tykkäys

Testailin muutamaa leikkuriprotoa, vaikutti lupaavan hyviltä. Pientä hierontaa niin tulee kelpo pienriista nuolia.

Ammuin autotallin hämärässä niin että vain hieman valoa tuli selän takaa, sen verran että vaalea pieni maali juuri ja juuri erottui tummasta taustasta. Mielenkiintoinen kokeilu ja herätti kyllä ajatuksia. Muutama nuoli osui ja muutkin lähellä. Pitää harjoitella lisää.

1 tykkäys

Herran vuonna 2018 jäbä menee ja ostaa dacronia. DACRONIA.
Okei, tämä tulee turkkilaisiin. Katotaan miten kuminauha toimii jänteenä…

Ai, mie luulin että dacroni oli se mitä puujousiin suositellaan. Mitä täällä tavallisesti käytetään? Pellavaa?

Eilen ja tänään kaikkea mahdollista jousiammuntaan liittyvää: nuolten sulituksen viimeistelya, pellavapussien ompelua jouselle (x2) ja nuolille, jousen vahausta, jousen sarvinokkien uusimista kestävämmäksi, sekä tietysti ammuntaa.

Tottakai dacron toimii, mutta nykyään suurin osa käyttää venymättömiä kuitujänteitä, bcy 452x, fastflight ja muut mitä näitä nyt on. Dacron venyy ja venymisen loppumisenkin jälkeen on löysä ja raskas jousessa. Venymättömillä jänteillä on etunsa, ne lisää aika roimasti nopeutta jouseen, myöskin jänteestä saa ohuemman. Pellavakin on itseasiassa dacronia parempi, mutta on dacron kulutuskestävämpi.

Kannattaa muistaa, jos aikoo kisailla kansainvälisen maastojousiammunnan liittojen alaisissa kisoissa, dacron on ainoa sallittu materiaali HB-luokan jänteenä. Yksi pöhkö sääntö muiden jatkoksi… toisaalta, hiukan kummastelen sitäkin, kun käytetään tunteja, parhaimmillaan kuukausia, luonnonmateriaalijousen tekoon ja sitten jänteeksi hyväksytään moderneimmat avaruusajan tuotteet, dacron mukaanluettuna…

1 tykkäys

Eikös näissä luonnonmateriaalijousissa myös liimat pidä olla muovia, kuin myös nuolien nokit? Laittasvat ne jousetkin lasikuiduks niin olis turvallista. :slight_smile:

HB:ssä sääntöjen mukaan modernit liimat, mutta sitä tunnutaan katsottavan sormien läpi, kun sarvijännejouset ovat kelvanneet esim. viimeksi käymissäni maasto- ja halli-EM-kisoissa. Liekö niin, että teolliset (sertifioidut) massatuotantona tehdyt liimat kelpaavat, mutta ei nyrkkipajoissa itse keitellyt? Sääntö on sinänsä hölmö, siitä voimme kaikki olla samaa mieltä. Lasia sielläkään ei kelpuutettu.

Nuolten nokkien ei HB:ssä tarvitse olla muovia, vaan vaatimus on, että niiden on oltava vahvistettuja. Sarvisäle tai nyöritys yms. Vahvistus riittää.

Pointtini kärki luonnonmateriaalijousista olikin niille puristeille, jotka jousiaan rakentelevat perinteisistä materiaaleista (ja menetelmin), mutta sitten ilomielin käyttävät Fast Flightia yms. modernimpia jänteitä saadakseen jäkkärästä enemmän tehoja irti esim. pituusammunnassa… :wink:

Niin, eikä se dacronkaan loputtomiin veny. Itse esivenytän jänteeni reilun 60 kg:n puntilla vuorokauden ja sen jälkeen kun solmu alanokissa on asettunut muutaman kymmenen laakin jälkeen, niin jänneväli säilyy hyvin paikoillaan.

Romaniassa WIAC2017 -kisassa ei kelvannut. Unkarilaisilla oli oikein sertifikaatit, että sarvijännejouset on liimattu moderneilla liimoilla. Tästä kirjoittelin viime vuonna. Joo, pöhkö sääntö, kuten monet muutkin ristiriitaisuudet säännöissä.

Ensi vuonna pitää taas alkaa kiertämään HB-luokan kisoja, tämä oli tällainen välivuosi nyt.

Siis nyörityskin käy? Ymmärsin että self nokki ei käynyt. Vai onko langalla vahvistettu nokki selfnokki…?

Pituusammunnassa on se juttu, että kilpailua ei ole ilman fastflightia. Pellavajänteellä häviää 20-30m pituudessa, dacronilla vielä enemmän. Vaikka jänne ei esivenytyksen jälkeen venykään merkittävästi, venähtää se hetkellisesti laukaisussa ainakin minulla lyöden helpommin jousikäteen. Venymätön jänne pysähtyy tarkasti jännekorkeuteen. Erot tulee esille noissa 150-250 greinisissä nuolissa eniten, mutta myös raskaammilla.
Materiaalin saatavuus on toinen, hamppua ja pellavaa olisi mukava saada hyvälaatuisena, mutta eipäs ole mahdollista. Hamppu olisi parempi, mutta sitä nyt ei saa mistään.

Tuletko tulevana viikonloppuna vanhalinnaan? Voisit tulla pituusammuntaakin näyttämään dacron jänteen tuloksia.

Teksti säännössä sanoo että “nokki on vahvistettava sopivalla tavalla.”

Käytännöt vaihtelee, mutta vähintään nyöritys on yleensä ollut nokin edessä. Itse olen lisäksi sivellyt lankoihin epoksia.

Varsijousireplicoissakin dacron on aikalailla kirous.