Mitä puuta kuvassa?

@JNystrom eikös raudus koivua ole melkein joka paikassa, vai eikö ole oikeanlaista rauduskoivua :thinking:

@M.Reinikainen Eli visakoivu ei ole hyvää selkä materiaalia?

En suosittele edes vatsaan vaika kovaa onkin. Lasikuitu puolella sitä kyllä on käytetty koristeena niin kahvassa kuin lavoissakin on liimattu vain +1mm säle molemmin puolin.

Mitä noita vanhoja kirjoituksia on lukenut niin valko tuohinen sileä runkoinen koivu on se paras. Metsissä paljon kulkeneena voin sanoa että ei niitä näillä leveyksillä paljon ole mutta onpahan kuitenkin. Eri asia on se että saako luvan sellaisen kaatamiseen. Nuo visakoivut on enempi muihin juttuihin.

Mikä puu?
Kuolleet oksat sisältä huokosia, vähä niinku koiranputket.

Terttuselja. Tiettävästi yhtään seljajousta ei ole vielä tehty Suomessa. Aika höttöistä puuta, ehkä siitä juuri ja juuri saisi jousen.

Tuukalla ja minulla on.

Mustaselja olisi se oikea jousi aines. Terttukin käy paremman puutteessa ja Tuukka ainakin sanoi, että oli huomaavinaan tertun puuaineen kovenevan iän myötä.

Kuolleet oksat ja sekä juuret kuivattuna ovat ainakin erittäin hyviä kitkatulen teko välineitä.

Itse olen saanut käsiporaamisella ainakin 8 tulet tehtyä tertulla.

Jes kiitoksia!
Joo on höttöstä, saattaa olla hankalaa tehä jousta… @TuomoReiniaho
@M.Reinikainen No toi kitkatuli homma vois kyllä kiinnostaa. Tuli poralla saa melkeimpä minkä vaan kytemään mutta käsin pyöritellen pitää olla taitoa ja oikeaa puuta. Pitääpä kokeilla. Terttuseljan keppi ja pakurikääpää vasten pyörittelee, vois toimia.

1 tykkäys

Tuossa kaksi hyvää klipsiä.

Tämän hetkisien tietopjeni mukaan nopein kitkatuli on edelleen Tuukka Kumpulaisen nimissä. Muistaakseni noin 18 sekunttia. Tämä siis vain silloin kun on itse täydesä tikissä ja välineet täydessä tehossaan. Omani on ollut siinä vähän alle 1minsa hujakoilla parhaimmillaan. Jos nyt lähtisin pelkin käsin kokeilemaan niin lähtisin mielummin kaljalle.
Koko show olisi jo niin järkyttävän näköistä, että oikein itketäisi :smiley:

1 tykkäys

oisko 3 vuotta, kun suunnittelin terttuseljasta tehdä jousen…olin katsonut soivan…mielestäni sopivan varren…Muistan silloin jonkun maininneen oksien ja juuren sopivuudesta kitkatuleen…

Mikä syreeni? Liila kukinto.

Vaikuttaisi siltä hyvältä syreeniltä lehden ja kuoren osalta. Mulla ei ole tarkkaa lajiketta tuolle mutta samaa syreeniä on itsellä parit kuivumassa.

1 tykkäys

Tuo on sitä kelpoa. Herttalehti. Eli onko nimike nyt sitten pihasyreeni…(syringa vulgaris)? Unkarinsyreenin muutoin kätevän suorat varret sisältävät pahkuroita, joita tuossa ei näy. Kuvan aihioista oikeanpuoleinen, nuorempi aihio on lupaavan oloinen.

1 tykkäys

Mitä puuta kuvassa?

Saarnivaahtera ilmeisesti, onko porukka samaa mieltä?

Onko lehdet karheita vai sileät?

Sileät muistaakseeni

Kasvoiko lehdet kolmen kimpassa?

Joo, tossa kuvassaki vähän näkee

Mulle tulee mieleen joko Hilsekaarnavaahtera ja Saarnivaahtera. Molemmat on vähän läheltä liippaa, mutta silti vielä vähän muodollisia eroja. Varmaan myös aika tuoreet lehdet niin vähän on vielä lopullinen muoto hakusessa,

Hilsekaarnavaahterasta en tiedä miten täällä pärjää, mutta Saarnivaahteraa kasvaa ainakin täällä raision puutarhassa ja puistossa istutuksina ja niitä on tuonne mettän kulmaankin levinnyt jo muutama puu viime vuosina.

Ookko kuullu että porukka olis jousia tehnyt niistä?

Saarnivaahterasta ainakin on tehty. Kuulemma kaunista puuta jossa on sisällä punertavia juovia.