Mitä puuta kuvassa?

Ei ole Tuukkaa näkynyt foorumilla hetkeen, joten hiljaista on. Olisiko tämä jälkimmäinen pähkinää, kerran on paljon? En mä tiiä…

Tuomi.

Pähkinä kasvaa aina pienenä ryppäänä, kuin iso pensas. Tuomen habitus on yleensä aika selvä - tummahko runko, riippuvat, hyvin piiskamaiset oksat.

Tuomella on hyvin voimakas karvasmantelin tuoksu kun kuoren rikkoon. Ja mitä tuon kuoreen tulee niin on kyllä erilainen tuomen kuori mitä täällä kasvaa. Jos pääsis haistamaan niin voisi sanoa tarkemmin.

Tuomispesialisti taitaa rakentaa tuomiopäivän pituusjousta kun ei jouda kommentoimaan, luulen ma :grin:

Mitäpä minä sitten tiedänkään, yhtään tuomijousta en ole tehnyt. :smiley:

Parempi rakentaa, tänä vuonna tulee kovat kisat. Paukkuu ennätykset. :slight_smile:

Tuomi.

Jrp niin on, piti käydä etupihalla tarkistamassa kuoren malli.

Vai että tuomi. Aluksi arvelin olevan tuomea mutta näytti vähän erilaisemmalle. Mutta tänään taas tutkin maastoa ja mökilta, pellon vierestä tarkalleen löytyi erikoinen puu.


1 tykkäys

Terttuselja.

Siinä rajalla, että onko jousipuu vai ei. Olikohan vanhallakaan foorumilla esillä ainuttakaan seljajousta, ei tainnut. Itselläni on yksi lupaava aihio, mistä voisi ehkä saada jousen. Vaatii tosin vielä oikomista, että pääsee edes alkuun.

ellen väärin muista niin kysyin samaa koska oli todella hyvän näköistä tavaraa. Rapsahti tuoreena poikki kuin Popsin nakki.

Tuosta seljasta kun löytyy suora vesa niin kitkatulikeppi on siinä. Aluspuuta vaan hakemaan.


Mikä puun alku kuvassa?

Pilvikirsikka.

Ilmeisesti jousipuuna toimivaakin!

Eipäs ollukkaan vaan metsästä löytyi lisää ja paksumpia runkoja, eli puut ovat tuohituomea PRUNUS MAACKII. Hyviä yksilöitä löytyis, mutta onko kellään viimekäden tietoa/kokemuksia jousipuuna? Itse en äkkiseltään löytänyt liiemmin kokemuksia?

Mantsurian kirsikkaa… kannattaa kuivattaa erittäin hitaasti ja varovaisesti. Suosittelen sahaamalla halkaisua ja leikkauspintojen liimausta. Kevyttä ja elastista puuta joka antaa lupausta hyvästä jousesta mutta joka pettää huonon käsittelijän. Jään mielenkiinnolla odottamaan millaisia tuloksia saat :+1:

Mitä puuta? Vastausta en tiedä.


Ota lähäri, että näkee pinnan sekä pääty kuva jotta jostot näkyy.
Ei tällaisesta kuvasta voi sanoa muuta kuin, että onpan vaaleaa puuta joka rajaa vastausta joku 5% kaikista maailman puista.

Pituus 120cm, leveys 10cm, paksuus 7cm, paino 7,4kg

Alkuperätietokin auttaisi kummasti. Onko tullut ulkomailta (Euroopasta vai muualta) vai mahdollisesti kotimaista puuta? Tuoretta vai kuivaa? Tiheys 881 kg/m3. Jos tulee jostain kaukaa, niin mysteeriksi jäänee.

Sain tuo serkulta viime vuonna hikiäreissun yhteydessä. Ei ole tietoa mistä peräisin.