Mäntyinen kaari

Normaani metsä männytsä jouskari.

Tuomo, Tuukka ja minä olemme nyt tällähetkellä ainoat esille astuneet tämänkin kokeilleet nykyisten tietojemme tasolla.
Tuomo teki listasta, Tuukka hakiiste metsästä ja minä uhrasin teltta puomin.

Tuosta lämpökäsittelystä sen verta että tämän kapulan kohdalla ei tehty mitään puhdas oppista käsittelyä vaan suoranainen BURN IN HELL!! toimenpide Norjassa sepän polkuahjossa keskellä yötä hyvän kierros humalan nostatamana (Evgeny voi kertoa yksityis kohtia jos kehtaa :slight_smile: )
Ja koska tämä on hartsi puuta niin joka kerta kun sitä lämmittää niin pihka kiehahtaa pintaan. Tuo harti on juuri se mikä pitäisi saada pysymään sisällä joten välillä lämityksen välissä (ihan hirveetä hutilointia…) hierosin pintaan lisää pihkaa pellon toisesta laidasta otetusta kuusen oksalla olleesta klöntistä. Kun operaatio oli valmis koko keppi oli täysin hartsin peitossa. Eka viritys ja toinen lapa taipui aikas hyväle mutkalle. Jätin käkkärin siihen. Nyt eilen päätin tehdä rauhallisen noin 20minuutin lämpökäsittelyn kotona sekä pihkaa pintaan hieroen.
Nyt pienien santapaperi treffien jälkeen toisesa lavassa näky vielä vähän pihkaa pinnassa. Vireeseen laitettuna ainakin toisen lavan rasana on kadonnut täysin.

Tilleri vähän alalpa painoitteinen, mutta korjattavissa jos tarvis.
Mittoja: Nokit 17x12mm, keskeltä 28,5x 17mm, kahva 32,5x 24mm, keskelta 29x19mm, nokki 14x10,mm.
Kokonaispituus 186cm. Paino 420g. Heitin juuri öljyn pintaan joten otan paremmat “poseeraus” kuvat sit kuralassa.
Paunoista ei vielä mitään tarkkaa tietoa. Kokeillaan sit kuralassa. Ihan tarpeeksi silti.

3 tykkäystä

Mielenkiintoinen tämä kierros humalaa ja burn in hell :smiley: Laitahan videlta youtubetilillesi, sitä jo seuralen :).

Ei mitään todisteita :joy:
Voin silti kysästä josko jollakulla olisi kuvamateriaalia. Olise kyllä aika eeppistä kun kaksi kokematonta jannua takoo nuolenkärkiä ja seax väkipuukkoja samalla kun minä pottelen jousen vatsaa ja +70v norjalaine ukko polkee lisää hönkää masiinaan. Kakki tapahtui samaan aikaan noin 1-2 yöllä :smiley:

Tuohan kuulostaa ihan siltä, että olispa ollut mukana :smiley:. Ehkä ensikerralla! Pitääpä pyrkiä…
Siis mänty oli vahvasti lylyä? Mitenhän männyn ominaisuudet eroaisi eristyisesti vetolujuuden osalta, jos aihio olisi 100% lylyä? Nyt on yksi aihio kuivumassa jännetyön jälkeen lylyvatsalla. No tämänkin jälkeen, onhan sitä kaikkea aikaa kokeilla.

Jousi, jolla on tarina! On kyllä hieno mäntyjousi - kiinnostavaa tietää jäykkyys ja vetopituus.

Millaisesta rungosta tämä on? Mikä halkaisija? Onko selkä kuoren alta? Onko puristusmurtumia?

Ei ole lylyä!!
Lue alku uudestaan.
Tämä minun kepakkoni oli teollisesti sorvattu 2,5m puomi jonka ostin parisen vuotta sitten turun sarokaksesta telttaani varten. Olen nyt vaihtanut nämä rumat sorvissa pyöristetyt puomit luonnon seipäisiin ja kun tuossa yhdessä oli niin mukavasti pinta/sydän väritys näkyvissa niin päätimpä kokeilla. Siitä ei ole varmutta onko puu alunpein suomesta kokoisin. Kyllä luulis…

Alkuperäinen halkaisia on varmaankin ollut noin 40-50cm.
Ei ole mitään puristu jälkiä. Ei edes sen hirveän taipuman jälkeen mikä siiden tuli siellä norjan leirillä kun laitoimme vireelle.
Uskon että sälkä puolella on ollut alunperin ainakin 4cm pintapuuta. Tuosta laittamastani kuvasta näke alkuperäisen aihon koon sekä erottaa vielä tuon värityksenkin.

Mikkeee - mikäs on tämän mäntyjousen jäykkyys ja vetopituus? Ja täyden vedon kuva kans…

Jossain 40 pintaan kaiketi. Pitää vielä vähän tilleröidä… Vaikka oon tälhetkel lomautettu niin verstaalle ei oo aikaa mennä.

Vasemman puoleien lavan kärki oli se mikä heitti itsensä mutkalle siellä norjass. Ei mitään murtumia. Nyt edellis viikolla kevyesti lämmittelin sitä sekä hieroin vähän lisää pihkaa vatsaan niin johan asettui.

Lämmitelen vaik tänään tuota oikean puoleista kahvan jälkeistä aluettä ja katsotaan sitten uudestaan. Tällä on jo ammuttu joku +50 laukaust noin 26 vedol.

Hyvinhän tuo taipuu, vaikka vähän vielä tilleriä voi säätää. Jos jousen pituus nokista nokkiin on 182 senttiä, niin 26 tuuman vedolla (vatsasta) jousen pituus-vetopituussuhde on noin 2,7. Eli kyllä tuossa olisi varaa vetää hyvin vaikka 28-29 tuuman vetoon, niin sitten olla lähellä 2,5 pituus-vetopituusuhdetta.

Pari mäntyrimaa on sisällä kuivumassa, yksi vähän leveämpi (55 mm) ja yksi kapea (30 mm) - kyllä niistä jonkinlainen jousi vielä tulee, kunhan vain ehdin. Ja voisihan laminaattiakin kokeilla - selkä pintapuusta ja vatsa sydänpuusta!