Liimoista

Ensimmäistä kertaa kokeilin selystää jousta hamppukuidulla. Ajattelin liimaksi mahdollisimman juoksevaa, jotta helppo levittää- sekä joustavaa jotta toimii selässä rasituksessa. Kokeilin tuollaisella puolen litran kontaktiliimalla, mutta eipä siitä oikein tullut mitään. Nappasi paikoitellen huonosti kiinni, sisälle jäi ilmataskuja, ja pinnasta tuli todella tahmea.

Mitä liimaa te käytätte, tai suosittelette jousen selkään? Itsellä ei ole tietotaitoa/materiaaleja tehdä luonnonliimoja, joten suositelkaa vain kaupasta saatavia… :grinning:

No siinä tapauksessa… http://www.ebay.com/itm/Animal-glue-Luthier-Hide-Glue-for-Violin-Maker-60G-/181390303065?epid=780371763&hash=item2a3bb45f59:g:WHMAAOSwo4pYaFsT

Lisää vesi ja lämmitä. Lopputuloksena liimoista paras. Okei, ei nyt mennä nyannseihin, kalanrakkoliimoihin jne. Eli nahkaliimaa tulee tuosta, joka elastisuudessaan ja käsiteltävyydessään selystyshommissa on parasta. Samaa kamaa käytetään ja olen itsekin käyttänyt jännejousien selystyksiin.

Periaatteessa joku titebond jne liima toimii, mutta ei siinä oikein ole järkeä, kun nahkaliimaa tai gelatiinijauhetta kaupasta on niin helposti tarjolla. Voi olla aikamoista pläräämistä titebondilla…

No kaupasta saa kyllä eläinliimoja, kuten nahkaliimaa tai jänisliimaa. Eipä kuituselystykseen parempaa vaihtoehtoa ole. Toimii, on edullista, kätevää ja helppoa. Jos vedenkestävyys arveluttaa, niin se hoituu sopivalla pintakäsittelyllä.

Kokeile vaikka aluksi marketin liivatteella, vaikka sen kilohinta onkin melko tyyris.

Kolmeen jouseen olen liimannut dr oetkerin gelatiinijauheesta tehdyllä juoksevalla liimalla hamppuselän. Kylmään veteen liotettuna ollut aavistuksen juoksevampaa kuin kananmunan valkuainen. Hamppuja en ole liottanut etukäteen vaan laitan ohuena kerroksena ja lutraan suht reilusti liimaa pensselillä kunnes selkä on päällystetty kokonaan. Sen jälkeen aina kun on kosketuskuiva niin että tuntuu hieman tahmealta laitan uuden kerroksen ohutta juoksevaa liimaa. Noin 6-7 kerrosta ja seuraavana päivänä saman verran lisää. En tiedä onko tämä oikea tapa mutta näyttää hamppu pysyvän kiinni ainakin lyhyemmän käytön jälkeen. Pihlaja katkesi jänteelle runnomisen yhteydessä oma moka. Syreeni toimii hyvin keskivaiheilta selystettynä ja taidan selystää sen koemielessä kokonaan. Hampputuomi on kuivunut vapusta asti ja sitä alan jossain vaiheessa tilleröimään. Yksi hyvä pihlaja-aihio odottaa vielä vuoroaan.

Itselle hyvin mielenkiintoinen aihe ja olisi kyllä mukava kuulla muidenkin kokemuksia hamppuselystämisestä.

edit. olen siis pohjustanut liimalla selän ennenkuin alan liimata hamppua.

Löytyipä tämä uusikin foorumi.

Itse olen käyttänyt kiillon d3 puuliimaa sopivasti vedellä ohennettuna. Koivujousen selkään laitoin missä syykulku meni siten että noin sentin paksuinen viipale irti selästä, eli käytännössä käyttökelvoton jousi. Hamppuselystys pelasti jousen ja toimi hyvin kunnes yritin paahtaa jousta ja se myötäkäyristyi kelvottomaksi.