Kuusen oksa jalkajousi

Bongasin foorumilta tällaiset muodot kuusen oksasta tehtävään jalkajousen kaareen (Åsbyn jousi perinteinen suomalainen varsijousi ennen teräskaarta viestiketjussa):

-pituus 117cm
-Leveys keskeltä 53mm
-Paksuus 31mm
-Pyöreä selkä, litteä vatsa
-40cm vetopituus
-Sivunokit

Kysymyksiä

Mitä tarkoittaa sivunokit?

Mitä tulisi ottaa huomioon kuusen oksan kuivauksessa? Poikkeaako oksan kuivaus kuinka paljon runkopuusta tehdyn aihion suhteen?

Pitääkö oksasta ottaa höttöpuu pois samoin kuin runkopuusta tehdystä aihiosta?

Minulla on tiedossa todella paksuja kuusen oksia välillä 5-7cm sopivan hieman myötäkäyrää eloisan näköistä oksaa.

Paunoja varmaan saisi aika muikeasti ja heitto varmasti sen arvoinen. Vetopituus tietysti vielä ehkä arvio!

Sivunokeista löytyy kuvia täältä, kun käyttää hakua.

Puuta se on sekin, kevyempää vaan joten vähemmän kieroilua tai halkeamista edessä. Myös kuivuu nopeammin.

Mistään puusta ei tarvitse ottaa “höttöä” pois, muistaakseni olen tämän ennenkin sanonut. Onko sulla kokemuksia että jossain puulajeissa olisi jotain höttöä?

Kai siitä jousen saa, mutta ei minun ymmärtääkseni mitään parasta. Kuusen alaoksat on tiukempaa matskua, mutta eivät kuitenkaan vastaa oikeita jousipuulajeja.
Kaupastahan saa tammi-, saarni-, vaahteralankkuja, joita voisit harkita jos ei “luonnonpuuta” ole saatavilla. Lankkuja lähtee 10-20e kappale ja näistä tekee kyllä sen 4kpl täysimittaista jousta, jalkajousia vielä enemmän.

Jere: Oletko koskaan kaatanut itse isohkoa tammea?
Itselläni on lukuisia jalavia, saarnia SEKÄ tammia joissa nimenomaan ensimmäisella 1-3cm kerroksella ei saa tehtyä luotettavaa jousen selkää juurikin tuon kasvu tavan takia. Solut ovat niin pieniä, että varsinaista kova puuta ei ole hammastikunkan vertaa. Pelkkää putkistoa. Tämä on leikattava pois heti kaarnan kanssa.

Tämä on vain yksi historiallinen sivunokki sekä sen rekonstruktio.

Olen kaatanut.
Ehkä juuri iso tammi on ainoa poikkeus. Yhtään tammijousta en Visalta ole nähnyt.

Sivunokit ymmärretty kun vähän edes jaksoi google.com:ia käyttää. Reiniahon ensimmäinen puujousi artikkeli auttaa myös. Tästä tulee perisuomalaisen jalkajousen mallinnus. Tukki männystä ja tappilukko.

Tuolla onkin hyvää asiaa:

Mistä kaupasta tähän hintaan saa? En ole kysellyt vielä puutavarakaupoista mutta muuten kiinnostaa.

Jos asuu PK seudulla suosittelen Hakalan puutukkua tai Emeri Oy.tä.
275cm pitkä 4cm paksu ja 15-17cm leveä saarni lankku maksoi mulle muistaakseeni 30e emeristä.

Ymmärtääkseni useasta ellei kaikista? Minä ostin täältä mikkelistä vähän aikaa sitten 10e/kpl tammilankkua 2200mm 25x175mm. Nyt lähti pulju täältä, joten jyväskylään tjsp on mentävä.
Löytyy noita.

Jalkajousissa on paljon vaihtelua kaaren materiaaleissa historiaan tuijotettuna, koska varsinkin metsästykseen suunnitellut jalkajouset ovat usein “yksilöitä”. Puulankun käyttö on tällöin täysin perusteltua, jos ei metsästä tahdo sopivaa jousipuuta löytää. Historiallisesti yksipuisissa kaarissa on käytetty paljon marjakuusta ja saarnea.

Aion kyllä joskus kokeilla esim. tammilautaa ja tehdä yksipuisiakin kaaria - tämän projektin lisäksi. Tähän kuusenoksa-projektiin voisi kokeilla joko kuusenoksaa tai alikasvosnärettä. Yksipuisesta puukaaresta tulee tehdä riittävän pitkä, jotta kaari ylipäätään kestää. Åsbyn kaarikin on ollut 117 cm. Sitten on tietenkin paunat. Minulle hyvä varsijousi on sellainen, minkä ehkä juuri ja juuri jaksaa kätevästi käsillä virittää. Virityslaitteet tulee apuun silloin, kun ei jaksa. :slight_smile:

1 tykkäys

Kokeilen ensi alkuun n.3 cm paksua alikasvosnärettä.

Tällainen tulee:
-pituus 117cm
-Leveys keskeltä 30mm
-Paksuus n.1,5cm
-Pyöreä selkä, litteä vatsa
-n. 40cm vetopituus
-Sivunokit

Kuusenoksaa ja pajua kuivumaan.

1 tykkäys

Tuossa kuusenoksassa on vatsapuolella lylyäkin!

Oletko pakottanut sen tuohon kaarevaan muotoon?

Molemmat on natural way.

Kuusenoksan poikkileikkaus, empä sitten tiedä onko liian tiheää, amatööri kun vasta olen…

a

|45x45

TuukkaKumpulainen

loka -17

“Kuusenoksan alapuoli on pääasiassa lylyä, jonka vetolujuus on erittäin huono. Kuusenoksan yläpuoli on sen sijaan vastakkaispuuta, jonka vetolujuus on tavallista parempi. Paras kuusenoksajousi syntyy siten, että sen selkä on yläpuolta ja vatsapinnassa on mahdollisimman paljon alapuoliskon lylyä.”

Tuota kommenttia vaan tuijottelin kun etsin sopivaa kuusen oksaa…

1 tykkäys

Vain tuon ylä osan tumma alue on lylyä. Ja ilmeisestä tämä puoli toimii myös selkänä?

Eli et voi tällöin sanoa, että kaaresi vatsassa olisi myös lylyä jos et ole veistänyt tuota muuta puuta pois ja kuvia katsellessa ole vasta ottanut vähän alle puolet pois.

Eli tässä tapauksessa sydän puoli seläksi ja kaarna puoli vatsaksi.

Olen kyllä ihan kärryiltä nyt :smiley:

Eli noin tämä on, saakohan tästä enää jousta?



Näyttää kyllä menevän vähän kieroon…

Tuossa on nyt siis osittain selkäpuolella lylyä…hyvä minä