Jousen kuljettaminen lentokoneessa

Jousen ja nuolien kuljettaminen lentokoneessa on sitä helpompaa, mitä lyhyempi paketti on. Monella firmalla raja näytti olevan 150 senttiä, jota pidemmät tavarat ovat erikoistavaraa ja niistä veloitetaan keskimäärin noin 50 euron hinta per suunta.

Lufthansalla (sillä lensin Romaniaan) oli käytäntö, että suksipussit (ski bag) menivät ilmaiseksi, jos pakkaus mahtui normaalisti sallittujen matkatavaroiden mukaan. Se tarkoitti sitä, että suksipussi saattoi siis korvata matkalaukun. Muut pitkät tai painavat tavarat olivat sitten erikoiskuljetustavaraa. Kahdestaan matkustaessa tuo oli kätevää, koska kahdelle riitti yksi matkalaukku ja suksipussi oli sitten toisen “matkalaukku”. Yksin lentäessä hankalampaa, jos pitää ottaa paljon muuta tavaraa mukaan.

Sisällön kertomisesta ei ollut mitään vaatimusta. Mennen tullen tosin kysyttiin, että mikä tämä on, johon vastasin, että suksipussi, jolta se näyttikin. Kukaan ei kysynyt, mitä siellä sisällä on… Olin pakannut jouset ja nuolet viemäriputkiin ja niitä meni kätevästi yhteen suksipussiin kaksi kappaletta.

Lyhtyjousi nuolineen menee tietenkin kätevästi matkalaukussa eikä siinä sen kummempaa. Ainoa ongelma on tosiaan matkatavaran liika pituus.

Mulla on soukka suksipussi, johon pakkasin 110mm viemäriputkituubiin pari lonkkaria, nuoliviinen ja pari karttaputkea nuolia täynnä, kengät ja muuta rompetta. Vajaa pari metrinen pakaasi maksoi 75 ecua per suunta, kun kävin Ausseissa kisaamassa.

Mä oon pari kertaa käyttänyt reissussa takedown jousta. Senkun teippaa nuoliputken kylkeen kiinni niin pituus pysyy ainakin aisoissa ja sen jälkeen olen vetänyt em. paketin matkalaukkuun kiinni. Näin on selvinnyt yhdellä laukulla.