Ipe pitkäjousi laminaatti #2

2cm on iso. Ei tuo mary rosenkaan nokki ole kuin joku 13mm halkaisialtaan.
Itse ottaisin vatsan puolelta vaan viä aavistuksen poia kun ei se tilleriinkään vielä mitään vaikuta.

About 15-10 cm kärjistä on kuitenkin työtä tekemätöntä aluetta.
Itse oon käyttäny 3-6cm syvyyksiä, mutta tuo 4-4,5cm on helkkarin passeli.

0 Likes

Tuossa eka kuvassa onko kaikki nokit sarvesta tehtyjä ? Muutamassa näkyy selvästi liitoskohta muissa ei. Mikä yleensäkin on sellainen raja paunoissa että kannattaa tehdä sarvinokki ?

0 Likes

Kaikissa on sarvi nokit oolleet. Marjakuusi on siitä “V”:mäinen etä tuo valkoinen pinta puu on erittäin pehmeää tavaraa ja joka helposti ottaa painaumia vastaan.

Mistä vaan paunasta ylöspäin voi laittaa sarvet tai olla laittamatta. Riippuu enemmän puusta. Itse olen tehnyt jopa näitä nokkeja kokonaan toisesta puulajista. Toimii.

Itse laitan sarvet päihin lähinna historiallisista syistä. Käytäntä taas osoitta, että kapea pehmeä puu ottaa todella pahasti itseensä jos jänteen luuppi pääsee kunnolla painamaan pehmeitä luston putkia vasaan. Pahimmissa tapauksissa nämä modernit jänteet halkaisevat koko nokin ja jänne löytyy seuraavaksi joko ojasta tai keskeltä lapaa.

0 Likes

Mistä olet hankkinut Mikkolaht sarvea nokkeihin?

0 Likes

Pappa on koko ikänsä metsästänyt niin häneltä saan :ok_hand:

0 Likes

Noin, liimataan ja huomenna alan tilleröimään urakalla. Työt alkanut niin vähän hidastuu prosessi

Taas tuli isot nokit, on sisältä vähän pehmeä niin piti toi kova kuori säilyttää

0 Likes

Oliko sarvessa siis hohkaa? Eli sillaista putkikkoa?

Jos oli niin nyt on oltava tarkkana kuinka syvän jänne uran noille vois viilata. Se hohka sisus kun ei kesta mitään painetta, lyhistyy helposti kasaan joten käytä vain täyttävää epoxia ja varmista, että liitos on tiukka.

0 Likes

Oli, ei pahimmasta päästä mutta kuitenkin.

Selvä, kantsiiko tehä sivunokit vai millaset?

0 Likes

Sivunokit olis kestävänmmät

0 Likes

Vedin sivunokit, tossa 200lb venytys.
Ikuisuus rojekti…

0 Likes

Oon nyt tilleröinyt 15" mutta en saa jänteelle, venyy niin pirusti…

0 Likes

Jänne vai?

Jokainen jänne kuulluisi esi venyttää enen köyttöä noin 3 kertaan suuremman painneen alla.
Itse oon ripustanu enne vanhaan uuden jänteen työpajan katosta ison pölkyn kylkeen viikon lopuksi roikkumaan. Pölkky tosin painaa vain joku 25-30kg, mutta on se toiminut ihan hyvin. Nykyisin kun teen uuteen jouseen jänteen niin laitan valmiiksi mahdollisimman vähän kierettä. Ekan virityksen jälkeen jänne venyy kahvaan kiinni. Lisään vähän kierrettä ja viritän uudelleen. Jänne väli jää noin 3cm lopullisesta välistä. tässä kohtaa joko lisään vielä vähän kierrettä tai puran jomman kumman solmuni ja otan saman 3cm pois lopullisen jänteen pituudesta.
Asetan uuden jänteen jouseeni ja nyt jänne väli on 2cm isompi kuin haluan. Avaan joko kierrettä tai kokeilen painaa jousen ollesa vireellä sitä lattiaan vaten suoraksi. Jos jänteessä on vielä löysää, jänne venuu ja asettuu lopulta oikeaan kohtaan. Jos taas ei veny niin vähän kierrettä auki ja avot!

Myös ihan ampumalla voi huomata välillä jänteen jonkinverran venuneen ja silloin on kirteen lisääminen paras ratkaisu.

0 Likes

Joo jänne just.
Okei, meikä kokeilee noita keinoja vielä.

0 Likes

Jees kiitti Mikke, kyllä homma onnistu nytten👌

0 Likes

Muuten hyvä mutta kahvan alue aika jäykkä ja vasemmassa lavassa orastava saranakohta, siinä noin noin 30 senttiä nokista - ole tarkkana sen suhteen.

2 Likes

Joo se alko oikkuilemaan heti, huomasin tossa myös kun aloin venyttämään.

Osittain fixed, nyt riittää tältä päivää, kuvassa 120lb

1 Like

Kahva on jäykähkö, mutta tuo näyttä olevan vielä ihan hyvässä tillerissä jos tuota “ehkä” alkavaa saranaa pääset vielä korjaamaan.

1 Like

Ihan kivalta näyttää. Tuohan pulikka ihmeteltäväksi Turkuun! Tuon myös itse muutaman ipe-laminaatin niin voidaan vertailla vähän mittoja ja muuta.
Otan mukaan myös muutamia sotajousia jotka saattaisi sua kiinnostaa. Katotaan jaksatko vetää 140 paunasen osagen. :smiley:

0 Likes

Tottakai! Otan myös omia jousia messiin.
Odotan innolla, samalla pääsee tutustumaan porukkaan! :smiley:
Mutta pienellä varauksella pitää suhtautua jos toi kosahtaa/ en kerkeä tehä valmiiksi niin ei pidetä liian korkealla odotuksia!

Tosta tuli vähäsen liian ohkanen ja noi nokit vähän kusahti…

0 Likes

Ei ressiä, aina jotain sattuu…

Primikisoissa on on kyllä aina hyvä remmi kasassa! Monen sortin ampujaa eri välineillä.

1 Like