Improvisoitu humidori jätesäkistä

Tuolla oli toisaalla puhetta talvisen kuivuuden vaaroista jousille. Itse improvisoin talven alussa tällaisen yksinkertaisen humidorin tilapäismateriaaleista.

Halki leikelty jätesäkki, joka on teipattu sukaksi ja kiinnitetty teipillä kaappiin yläosastaan. Jouset voi työntää sisälle alakautta ja asetella helman tiiviiksi lattiaa vasten. Kosteuttajana on toiminut vesikannu alaosassa. Ikkunaksi on teippailtu isohko minigrip-pussi, jonka takaseinä on leikattu auki, ikkuna on siis yläosastaan avattava ja suljettava. Siitä voi paitsi seurata sisälle teipatun kosteusmittarin lukemaa, myös tarvittaessa tuuletellakin. Kosteus näkyi pakkasillakin olevan siinä 50%, nyt noussut taas yli 60%:iin.

Onhan tuo ruma kuin mikä, ja paremman ja kätevämmän olisi saanut pienellä vaivalla tehtyä vaikka viemäriputkesta, mutta piti äkkiä yhdessä illassa saada jousi kosteutumaan. :grinning:

Hieno keksintö kyllä. Joutuuko vaihtamaan veden päivittäin ettei ala hometta puskemaan?

Sama vesi ollut ainakin viikon nyt, eikä hometta. Joskus mulla on ollut puhdasta vettä kannussa tai kattilassa viikkokausiakin, eikä ole vetänyt homeeseen. Ilmeisesti homeelle ei riitä pelkkä kosteus, vaan se tarvitsee kasvaakseen myös “syötävää”, eli ruuantähteitä tai sokeria tms. Kävin silti heti tarkistamassa kun kysyit. :grinning:

Ei tosiaan tarvita ihmeellisiä, jotta kosteuden saa paikallisesti nousuun. Aikoinaan, kun tein jousia talvella ruutikuivassa verstaassa ja olin räjäyttänyt pari hyvää jousta lyhyen ajan sisällä, niittasin kasaan hintelän parimetrisen mäntyrimakehikon, jonka kietaisin paksuun kirkkaaseen muoviin (kestävämpää kuin jätesäkki). Kosteudenlähteenä oli pari kourallista veteen dipattua Surformin purua, ja se riitti nostamaan pömpelin sisäilman turvalliseen 50 prosenttiin eli tuplasti verstaan ilmaa kosteammaksi. Jousten katkeilu loppui.

Kerran kaveri lainasi humidoriani ja suurten linjojen miehenä laittoi sinne litimärkää purua ehkä triplamäärän normaaliin nähden. Se veti puut huoneenlämmössä homeeseen viikon sisällä.