Hylkypihlaja

Haastepihlajastaavi 4/4. Tämän heivasin aiemmin ensimmäisenä, syynä pahasti vaurioitunut selkä. Eilen muokkasin kuitenkin mökillä kirveellä ja raspilla ja jos kokeilisi selystämistä tällä. Jänteitä tähän ei kannata uhrata eikä niitä mulla juuri olekaan mutta jos vaikka hamppuselkää gelatiiniliimalla tähän harjoittelisi. Mulla on jousi nyt märän kankaan alla, koeta poistaa kaarnan rippeet parin tunnin kuluttua. Vai voisko ne hiekkapaperilla, tuleehan siihen hamppuselkä kummiskin.

Selkä. Ongelmakohdat merkattu tussilla.

Sivuprofiili. Kaikissa staaveissa oli joko refleksiä tai defleksiä.


Selän ongelmia.

Kuoren poisto olikin paljon helpompi homma mitä etukäteen luulin. Rapsutin kostuneen nilakerroksen teräväreunaisella rimanpätkällä pois. Hommaan meni noin 10 min, pari kertaa siklasin riman reunan uudelleen teräväksi ja nyt on 95% nilasta pois. Pari kohtaa oli jossa nila ei helpolla irronnut, pistin vielä vähäksi aikaa kostean kankaan niihin kohtiin.

Hamppua selkään vaan, niin hyvä tulee! Nuo näyttävät kyllä niin isoilta kolhuilta, etten oikein usko jousen kasassa pysymiseen, ellet sitten kaiva lustoa tai paria kokonaan pois selästä. Vaan kannattaako pihlajalla, kun puuta on niin helposti saatavilla.

Noniin. Oli vapaapäivä ja vaimo vielä työmatkalla eli loistava päivä gelatiiniliiman tekoon. Käytin netistä löytämääni ohjetta eli 1osa liivatetta (20g), liotetaan kylmässä vedessä (3 rkl), lisätään 9 rkl kuumaa vettä niin että liivate liukenee, sitten 1osa väkiviinaetikkaa (10%) ja 1osa glyserolia (85%). Vesihauteella lämmitystä 1/2 h ja sitten on käyttövalmis. Lämmityksen ajan käytin hyväksi pesemällä pihlajan selän kuumalla vedellä rasvan ja puupölyn poistamiseksi. Pesin myös hamppupötkylän (tai luulen että on oikeasti pellavaa tämä Bilteman vvs-hamppu, on ruotsiksi nimittäin vvs-lin eli pellava) ja annoin liota lämpimässä vedessä. Ensin sivelin pensselillä primer-kerroksen pihlajan selkään. Kun oli imeytynyt ja alkoi kuivua (20 min) dippasin puristuskuivan kuitupötkylän liimaan ja selkään. Levittelin kuidut selälle tasaisesti ja niin suoraan kuin osasin. Liiman vesihaudelämmitys kertaalleen ja 15 min kuluttua vielä yksi kerros. Kuivumista pari tuntia (jos olisi ollut vielä huominen aikaa olisin tehnyt vasta huomenna), uusi samanlainen liimasatsi ja kolme lisäkerrosta selkään. Tässä vaiheessa lisäilin pellavaa kohtiin joissa oli vähänlaisesti. Nyt on ollut parvekkeella kuivumassa ja on kiiltävää ja kovaa. Lapoja taivuttelen vasta useamman päivän kuivumisen jälkeen. Etikkainen sianpaskan hajukin helpottanee huomiseksi kun vaimo tulee kotiin.







1 tykkäys

Lisään tähän vielä pari huomiota: liiman keitossa muodostuva vaahto kannattaa kaapia pinnalta pois. Se on joko rasvaa tai saponiineja jotka molemmat heikentävät liiman tarttuvuutta. Mä tajusin ottaa sen pois vasta toisella kierroksella. Pellavapötkylät kannattaa joko kammata tai ainakin avata kierteestä. Tämän tajusin vasta kun yritin levittää kierteistä pötkylää selkään, jotenkin se onnistui. Toiselle liimauskierrokselle kannattaa varata reilusti korjauspellavaa, sitä menee siinä kyllä.

Tosi hauskaa puuhaa se kyllä on.

1 tykkäys

En ollukaan tajunnut mikä on pellavaselkä…nyt niin selkeä kertomus , että minäkin voisi osata…Kuis suhtaudutte jos liima ois tehdastekoista…Titebond -puuliimaa…

Testaa ihmeessä. Titebond taitaa olla sen verran elastista ettei murene kuivanakaan kun jännitysessä joutuu vähän venymään. Toi gelatiiniliima toimii ainakin moitteetta. Ainoa hankaluus gelatiiniliimassa on se että se alkaa kuivumaan heti kun jäähtyy. Vesihaudekattila antaa noin 5 minuutin työskentelyikkunan mutta sitä voinee pidentää vaikka kuumailmatohottimella.

Mietin just mitä sitä tekisi mutta taidankin kokeilla tuohipäällystystä tähän jouseen. Lähden tekemään nyt saman tien.

1 tykkäys

Materiaalia ei ole kuin noin puoleen jouseen. Ehkä testaan. Tai sitten en.

Titepondia olen käyttänyt jos ja kun olen liimannut jousenvatsaan lisäpuuta,viilun …Titepond soveltuu toistuvasti taivuteltaviinkin kohtiin…alkujaan puusoittimien rakentamiseen.

1 tykkäys