EFAC 2017 - Saksa, 28.07-05.08.2017

Tsemppiä vikaan päivään. Kuvista käy ilmi että tämä on nuorisolaji.

Juu, ei ole “taaperoilla” intoa, aikaa ja kärsivällisyyttä, kun pitäisi osua heti keskelle, niin hankitaan talja… :wink:

Tiukka päivä edessä tilanteesta: Zsolt 1042, Esa 1007, Dirk 997, Thomas 972 ja Peter 937 tusinan muun näitä pienemmän saldon omaavan HB-ampujan keulilla.

Mainio ampuja kun ME keikahtaa ja kuviin on valittu viihdyttvimmät siivut, tietty. Kaveri on kuitenkin höyrähtänyt selkävineen… ei taida metsällä käydä, ounastelen. Jousien mallit ovat myös pääosin mallia moderni, vaikka muutama hieman Koillis-Eurooppalainen “heppajousi” onkin hyllyllä ja yksi esittelyssä. Kaikki kuitenkin epoksilaskuitulaminoituja jousia joilla pätkässä ammutan. Aika kaukana traditionaalimenosta ja hienointa esineistä olikin ulkoisesti kaverin tekemät lumikengät. Käsityöihminen kuitenkin joka tekee itselleen vermeet, hienoa.

Hopea ei liene häpeä, kun paremmalleen häviää. Zsolt tänäänkin paras 264, minä 247 ja Dirk 239. Hopea varmistui kolmen viimeisen rastin aikana, kun Dirk taisteli kovin vastaan. Thomas jäi ilmeisesti neloseksi.

Kuva: Dirk, Zsolt, Thomas & Esa.

6 tykkäystä

Onneksi olkoon!

Voitto vietiin siis sarvijännekomposiitilla?!

Hyvä Esa.
Olen itsekin tyytyväinen.
Melkein tuplasin pistemääräni toisessa Hunterissa tänään. :fox_face:

5 rankkaa päivää takana. Nyt maistuu kalja tai kaks, kun ei tarvi huomenna kahdeksalta lähtee rastille.:beer: :beer: :beer:

4 tykkäystä

Onneksi olkoon Petrallekin! On se kova kaveri, joka ampuu viiden päivän kansainvälisen maastokisan, yhteensä noin 500 nuolta, viisi täyttä työpäivää ja vähän ylitöitäkin, vaativassa maastossa. Ei niitä montaa Suomessa ole, jotka ovat vastaavan rykäisyn perinnejousella tehneet, taitaa yhden käden sormet riittää laskemiseen, näin nopeasti muistellen.

1 tykkäys

Joo hatunnosto Petralle täältäkin. Se Riihimäen vkonloppu oli mulle tosi rankka, siihen vielä kolme päivää lisää… Respectiä kaikille kisan ampuneille!

1 tykkäys

Jep, sarvijännejousi tuo Zsolt’n peli on. Selässä jänteet suojaamatta näkyvissä ja vähän jo rispaantuneetkin. Ei kuulemma aio vielä tehdä mitään niiden siistimiseksi. Sen verran kiinnostuin, että taidan tilata tuommoisen, jos hinta on sitä luokkaa, mitä kaveri kertoi.

Tässä vielä kuva Dirkin jousesta käsi kahvalla:

Nonniin, kisat taputeltu… Onnea mitalisteille ja kaikille hyville sijoituksille!

2 tykkäystä

Täältä lopputulokset:
http://www.dfbv.de/index.php/meisterschaften-ligen/international/efac/scores-lists?download=205:efac-2017-final-scores

Facebook-sivuillani myös raportointia reissun ajalta:
https://www.facebook.com/esa.lehtorinne

Missäs järjestyksessä kierrokset ammuttiin? Jos Hunter-kierros oli viimeisenä, niin Hanus Tomas rikkoi myös Jaken ME:n 380 pistettä vuodelta 2013. Liekö kaveri lahjakkuus vai treenaako paljon, luultavasti molempia.

Esa ja Petra - miten kuvailisitte eri ampujien ammuntatyylejä? Pysty, kumara, nopea, rauhallinen, veto, ankkurointi, ja niin edelleen. Mitä silmiinpistävää, miten tyylit erosivat toisistaan?

Kierrokset ammuttiin näin:
Ma: Field 1
Ti: Hunter 1
Ke: Eläinkierros
To: Field 2
Pe: Hunter 2

Meillä oli 6 eri rataa, jotka ammuttiin vuorottelen. Joka päivä oli siis uusi rata.

Tyylit olivat niin erilaiset kuin ampujat.
Saksan paras ampuja, Simone, ampui hyvin kumarasta, mutta aina samasta asennosta.
Katerinalla sen sijaan ei ollut tietty asento, hän ampui esimerkiksi joskus polvessa istuen, kun näin tuntui paremmalta.

Ammuttiin hyvin rauhassa. Selkeä ja rauhallinen ankurointi, onko vain yksi ja sama ankurointipiste vai muutama.

Naisten voittaja, Judith Hollannista ampuu naisille hyvin vahvan jousen, 40+ paunaa.
Hänellä oli pitkissä matkoissa suuri etu. Nuolet lensivät suoran linjan.
Toisilla naisilla oli vaikeuksia 60-, 70- tai 80 yardissa, koska radan rakentajat eivät muistaneet, että 25 -tai 30-paunaisella jousella joutuu ampumaan kaaren. Usein oli oksia tiellä. Monet nuolet jäi puuhun.

Mun ampumatyylin tietänet, eli aavistus etukumaraa sekä pään ja jousen kohtuullinen kallistus oikealle, että saan nuolen silmän alle.

Dirk pyllisti varsin reippaasti ja kanttasi myös voimakkaasti jousta ja ankkurointi poskelle samaan tapaan kuin minulla. Monella rastilla ampui yksin ahtauden vuoksi. Useimmat ampuivat aika samaan tapaan kuin minä jousta kantaten. Peter Franzen käytti leijuvaa ankkurointia, eli käsi tahtoi jäädä irti poskesta.

Zsolt ampui ryhdikkäästi, sekä mies että jousi aivan pystyssä. Ankkurointi tosi ylös niin, että nuoli oli lähes silmän alla. Ehkä lyhyestä jousesta johtuen ote jänteellä oli tiukka siten, että täydessä vedossa nuoli vääntyi alas kaarelle etusormen paineesta.