Bambuselkäjousia

Vapaa maa, sana vapaa! Ja ainahan voin lopputuotteet omassa jutussa esitellä. :slight_smile:

Vielä ohi aiheen mutta ytimen ohentaminen kärkeä kohti sinänsä ei vaikuta nopeuteen yhtään. Sama tilavuus siellä kärjessä puuta on. Massaan ohentamisella voidaan hieman vaikuttaa, joskin sekin lähinnä teoreettista - jos selkä ja ydin ovat kärjessä, niin vatsan pitää olla paksu. Ja vatsa on yleensä hyvin tiheää ja painavaa puuta.

Mutta, jos siis tässä tapauksessa ytimen paksuus on tässä tapauksessa 5 mm. Jos olisikin vaahteraa, niin jousen nopeus kasvaisi teoriassa aavistuksen yli 2 fps. Cumarun tiheys on noin 1000 kg/kuutio, vaahteran noin 650 kg/kuutio. Ero siis 350 kg/kuutio. 5x15x400 mm (nopeuteen vaikuttava efektiivinen tilavuus). Tuon tilavuuden ero vaahteran hyväksi on 10 grammaa. Bakerin (1992, 66) mukaan 65 graania (4,3 g) lavan kärjessä vaikuttaa jousen nopeuteen 1 fps. Toisin sanoen, massan kannalta ihan yksi ja sama, että onko ydin cumarua vai jotain muuta riittävän vahvaa materiaalia.

Joten, hyvä jousi siitä varmasti tulee!

Yleensä se on kyllä niin, että noin 15cm kärjestä alaspäin on lähes hyödytöntä mihinkään muuhun kuin tillerin ryhdissä pitämiseen. Itselläni tuo kärjen toimivuus on lähes aina ongelma kun teen jousistäni älillä liiankin kärki toimisia.
Kärjen muotohan vaikuttaa kaikkein eniten siihen mitä voidaan kärjelle tehdä.
Itse silti ohennan myös coren kun taas sellaisia teen.

Tuossa nyt nuo viestit ja asia mitä ajoin takaa. Corepuun lisääminen ei hidasta jousta, minun mielestä. Lemonwood on suhteellisen kevyttä kamaa, mikäli siis on esim wood databasea uskominen. Ihan saman mistä päin se on kotoisin ja kuinka monta kilometria on minnekin päin. Eiköhän tästä ole jauhettu tarpeeksi.

Puhun tässä sitä, että 210 metrinen taulujousella olisi tänäkin vuonna taka-hikiällä vienyt voiton. Et ampunut sinä pidemmälle, eikä kukaan muukaan. Luulin että se vuorijalava oli jäykempi, myönnettäköön.
Näitä kovia nopeuslukemia kun olet luvannut ja kärkimassan vähennyksiä kehunut, olet toki tervetullut osoittamaan kovaa suorituskykyä omilla laminaattijousilla. Noiden massalaskujen perusteella niitä ei ole vielä uskominen.

Minulla on vain pieni pala lemonia. Mielestäni saman kokoinen pala tiukkaa tammea painaa saman verran.

Wood databas pitäisi olla ihan luotettava. Olen itsekkin sitä joskus käyttänyt.

Hikiällä voitti laminaatti silloin ja niin voitti nytkin. En muista kuika monta kertaa Tuomo on pituus kisan pitänyt siinä lopussa, mutta aina on ollut laminaatti kärjessä mikäli oikein muista ja näitä ammuntoja on ollut kolme

Minun jalavani oli aika mukavasti retuutettu yksilö jonka ei ole ollut tarkoituskaan olla mikään mahti tykki vaan ihan perus suorittaja niile nuolille joita minulla enää on…
Mittasin juuri nuo nuoleni. 14 nuolta joista 6 oli 37g ja loput siinä 41g välillä. Eli 570grain sekä 617grain nuolet. Hyvinhänne lopulta lensi eiks yeh :slight_smile:

Pitäisikö nyt oikeasti muka panostaa tuohon pituuteen kun ei ole tuo 50lb luokkakaan vielä kunnolla itselläni?

Tähän asti pisimmät laukauset ovat tulleet niiltä jotka ovat noita parempia nuoliaihioita tilanneet ja niitä vähän tarkemmin mittaileet. Itse olen aina vetänyt vain silmällä sinne päin. Jäykkyyttä en ole koskaan mitannut muulla tapaa kuin sormila taivuttamalla. Aina on vain katsottu että “Juu, tuntuu oikealta ja sitten menoksi.”

Mutta nyt takaisin Esan laminaatteihin!

Esa hoi! Olikos tämä nyt sitä meidän enkuista tilaamaa bambuu vai mistä? Itse olen sitä vasta kahteen laittanut ja olen myös tykännyt.

Jep, enkkubambua käytin, vaikka Salosta tilattuakin olisi ollut aika monta jäljellä. Vähän kyllä säälitti katkaista niistä pätkä pois, mutta otin lyhyemmän solmuvälin päästä.

Mitä teit ylimäräisille paloille bambua? Kuinka pitkät pätkät jäi?

10-20 cm pätkiä jäi, kun solmuja sovittelin jousiaihioiden selkään. Verstaan takan sytykekasassa ovat.

:+1: