Bambu-Kataja laminaatti

Sanokaapas viisaammat kannattaako katajaa selystää bambulla, vai meneekö hyvä bambu hukkaan (tai kataja).

Jenkkilässä kataja on ihan eri luokasssaan kuin meillä päin siellä on tehty muutamia selystys kokeita paikallisiin lajeihin. Suomalaisista minulla ei ole tietoa.
Itse kokeilisin katajalla ensi ihan sellaisenaan, että onko juurii siitä aihiosta mihinkään ja vasta sitten pohtisin selystäisikö.

Jos pitäisi itse laittaa bambua katajan selkään niin tekisin ensin bambusta noin 3 mm paksun.

Tässä nyt viimeisimmästä tuosta jenkkilän ihmeestä. Loppu tuloksena 40lb 28 vedol. Pituutta en löytänyt.

Jenkkilässä käytetään paljon eastern red cedar (Juniperus virginiana) -puuta, joka kuuluu katajiin, myös bambulla selystettynä. Sitä en tiedä, että kuinka paljon puuaines eroaa suomalaisesta katajasta.

Tässä on yksi upea esimerkki bambuselystetystä ERC-jousesta:

http://primitive-bows.com/fancy-boo-backed-erc-4627-no-51/

Mielestäni kannattaa kyllä kokeilla. Oikeastaan tärkeintä on, että bambuselkä on mahdollisimman ohut, 3-4 milliä. Lisäksi kannattaa tehdä aluksi riittävän pitkä ja katsoa, että miten katajavatsa käyttäytyy ja sen mukaan tarvittaessa lyhentää.

Muista esitellä jousi täällä!