American round 2007–2021 – Tilastot

Pointti olikin juuri, että nämä kaverit eivät treenanneet tauluammuntaa - samoin kuten meidän suomenmaan joukko. Jos ei treenaa american roundia, tai tauluammuntaa ylipäätään, on siinä hankala pärjätä. Siinä se.
Onhan täällä muutamia tauluampujia, mutta onko eritysesti american roundia harjoittelevia?

Meikäläinenkin ampui Suomen ennätyksen 2011 käydyssä kisassa. Vikan kierroksen nuoleni oli taululla ennen Ranen nuolia ja tulokseni oli 417 LYHÄRILLÄ jossa vastakäyrä ja rekurvit. Ei taida olla toista vastaavaa lyhäritulosta yli 400 pisteen. Harmi että Rane nakutti 436 samassa kisassa ja tuliko siihen väliin vielä joku. Se oli hurmoskisa, moni paukutti enkkojaan. Kuinka helppoa se silloin kaikille oli ja sen jälkeen ollaan taannuttu oikein joukkueella, paitsi Pasi on kehittynyt.

Silti pidän kovimpana tuloksena ikinä Suomessa Jouni Isotalo vainaan ampumaa voittotulosta 448 rajussa sivutuulessa 2013 keväällä. Muut jäi silloin kauas taakse voimajousineen. Tuuli ja 31 paunainen jousi tekee tuloksesta armottoman kovan. Ja monien puheet siitä että AR pitää ampua yli 50lbs tai mielummin yli 60lbs jousella hyvän tuloksen tehdäkseen voitiin unohtaa. Jouni otti tuuliennakkoa pari metriä sivulle ja kevyiden paunojen takia nuolenkärki myös kohti pilviä ja fiiiuuuh, nuolet paperille. Ja melkein aina ne napsahtivat keltaiselle, punaiselle ja siniselle kuten tulos kertoo. Tunne välineesi sanon. Mikä olisi ollut Jounin tulos tyynemällä?

2 tykkäystä

Jounihan raportoi pari kertaa hieman yli 600 pisteen harjoitustuloksia. Oli kyllä lahjakas kaveri.

Jounilla on IFAA-liiton Historical bow -luokan ME 20 jaardin kierroksella vuodelta 2013, se on peräti 247 pistettä (maksimi 300) ja se tulee olemaan sellainen “puoli-ikuinen” ennätys.

Eikös Pasi ammpunut tuon York rundin ja voittanut lyhärillä joka oli jopa kisan puolivälistä asti toisesta lavasta miltein poikki :smiley:

Muistan hyvin ton kerran. Ammunta oli silloin helppoa. Vedettiin siihen pieneen ylärinteeseen. En ole pääsyt viime vuosien paikan kanssa sinuiksi. Mulla oli tuolloin ihan uusi nuolisetti joka toimi hyvin. En ole sen jälkeen tehnyt yhtään hyvää priminuolisettiä. Josko tänä keväänä…

Uusin tilasto, American round 2007–2019:

1 tykkäys

Hitto, mun enkka on kovempi (lyhärillä ammuttu, tätä pitää aina toitottaa…) Kuin Jakken enkka. Jakkella silti kaksi voittoa, mulla ei ainuttakaan. Olen joutunut ajamaan kisat kovemmassa seurassa ja siksi jämäsioitukset ovat olleet osani elämässä.
Jeren enkka 144 tullee parantumaan ennakkoharjoitusten perusteella. Toki voi tulla hermoilua ja Jere kosahtaa 130 tienoille… :smiley:

On toi 437 tosi hyvä lyhärillä, varmaan muut preeriakisaan osallistuvatkin ampuis vaan vajaa 200 pistettä ar:ssä, jos joskus lyhärillä kokeilisivat. Ehkä Pasi vähän enemmän.

Toivotaan että kulkee ammunta, mahiksia ois vaikka mihinkä. Nyt on treeneissä 500p ylitetty jo kolme kertaa muistaakseni. 400p varmaan 30 kertaa. Mutta kisat on kisat! On siellä iso ero Pasilla ja Lehtikselläkin treenituloksissa ja kisatuloksissa. Satku vähintään?

1 tykkäys

Jep, tulokset putoavat varmasti, kun ei voi kytätä hyvää aloitusta, vaan on mentävä sillä, mitä alkuvihellyksen jälkeen taulusta löytyy. Jeren mainitsema satkun kevennys voi hyvinkin olla realismia. Ennustettu sadekaan tuskin helpottaa asiaa. :thinking:

Katsotaan mitä tulevan pitää.

1 tykkäys

Päivitetty tilasto.

Viimeisin kilpailu (2021) oli muuten kovatasoisin kisa. Viiden parhaan keskiarvo sivuaa edellistä ennätystä ja jos lasketaan kaikkien ampujien keskiarvo, niin se on peräti 299 pistettä - edellinen oli 267 pistettä vuodelta 2012.

Top Ten -listalle nousivat Jere ja Pasi P., vielä siellä on yksi alle 400 pisteen tulos.

??

Ilkka oli luonnostaan taitava ampuja. Hän tosin jäi kilpailuista pois jossain vaiheessa, mikä on sinänsä harmi. Oli aktiivinen vielä vanhalla foorumilla.

Oho joo, sekotin että olisi puuttunut Ilkka (Ruokola) top10 listalta.

Oli kovatasonen kisa ja seuraava vaan entistä kovempi? Sillon mä ammun 500p. Kolmospaikka lohkeaa taas. Mutta paha on yli 100p nostaa vuodessa, eihän sitä tietty tiiä. Kotikentällä pitää se 600p puhkasta ennen kisaa…

Pasi Pentti oli mukava yllätys, ensimmäistä kertaa tapasi kisoissa ja heti tuli kärjen tuntumaan kilpailemaan. 3D eläinkuvakisassakin kiilasi hopealle.

Vuoden 2021 kisasta on kyllä hyvä jatkaa ensi vuoden kisaan, pitäen tavoitteet korkealla. Tässä on sinisellä käyrä omista AR-kisatuloksista. On se aika aaltoilua mutta tuon pohjakosketuksen jälkeen näyttää hyvältä, ja tuntuu myös hyvältä. Vertailun vuoksi myös oranssilla Pasin tulokset käyränä - on se vaan kadehdittavan tasainen, sekä nousujohteinen.

Tuo eka oma kisa oli hyvä. Toisena kertana satoi vettä, osittain siksi huonompi tulos. Kolmantena vuonna unohdin AR-nuolet kotiin ja ammuin lainanuolilla, siksi taas vähän huonompi tulos. Siitä sitten lähdettiin nousuun, kunnes syöksykierre alkoi taulukauhun iskettyä. On tämä jousiammunta hurja laji.

Tuomon ja Pasin kisatulokset

1 tykkäys

Oonko tosiaan ollut vain 9 kertaa itse kisassa mukana vaikka joka ikisessä oon ollut paikalla??? Jännää…
Yhden kisan olen jättänyt väliin järjestelyiden takia kun olin vielä pituuskalustoa virittelemässä. Preeria kalustollakin mukana kaksi kertaa.

Niin tilastoissa lukee. Vuosina 2007 (ensimmäinen kisa), ja 2011–2014 ei ole Mikkelle kirjattu tulosta. Siinä oli syystä tai toisesta neljän vuoden tauko. Esimerkiksi vuonna 2012 ei näy Mikkeä AR:n, preerian tai pituuden tuloksissa:

https://primitiivijousi.fi/vanha_keskustelu/viewtopic.php?t=3456.html

PEREKELE!! Paikalla olen kyllä ollut 2011, 2013 ja 2014 :smiley:

2012 on se vuosi kun en osallistunut välineiden takia joten olin huolto joukoissa.

Luulenpa, että se oli 2013 kun välineet hajoili ja tuloksen jäi alakanttiin pituudessa niin olen vain Simolle tokaissut, että turha mainita.

Jopas sentään!

Esimerkiksi vuonna 2013 tulos tosiaan löytyy:
https://primitiivijousi.fi/vanha_keskustelu/viewtopic.php?t=3904.html

Korjataan! Kiitos tarkkaavaisuudesta!

KOMENTO TAKAS TUOMO!! Tuo on Vanhalinna kisatulos :smiley:

Tässä Jousi :: Näytä viesti - Tulokset 2013, preeria, American Round ja pituusammunta

https://primitiivijousi.fi/vanha_keskustelu/viewtopic.php?t=4011.html

No niin tietysti. Ei pitäisi kiireessä harrastaa pikavastauksia. Mutta en nähnyt vuosien 2013 ja 2014 American roundin tuloksissa Mikkeä. Vai onko minulla silmät ihan ristissä? Vähän liian menevä päivä ollut taas…