Aloittelija kyselee neuvoa

Olen rakentamassa Pihlajasta pitkäjousta. Ja mietin että miten se kannattaa käsitellä kosteutta ja likaa vastaan. Onko pellavaöljy ja mehiläisvaha riittävä pinnoite, vai suositteletteko jotain muuta.

2 tykkäystä

Tärkeinhän olisi käsitellä pihlaja puristusmurtumia vastaan, mutta…! :smiley:

Pelkkä puupintakin käy, mikäli jousta säilytetään pääsääntösesti kuivassa ja ammutaan lyhyitä aikoja.
Muuten käsittelyjen vedenkesto on öljy > mehiläisvaha > karhu/supirasva, rasvan ollen paras. Kaikki nuo myös estävät likaantumista.
Öljy+mehiläisvahaseos on ok, myös pelkkää mehiläisvahaa voi hangata ja lämmittää lämpölähteen päällä, jolloin puu imee vahan paremmin itseensä.

Tervetuloa foorumille!

Kiitos paljon.
Miten sitten suojataan puristusmurtumia vastaan? Luulin että pihlajalla on ihan kohtuullinen puristuslujuus.

Käyttämällä eri puuta. Se oli vähän semmoinen vitsi vain. Kestää se keveitä lonkkareita.

Voisin laittaa parista uudesta jousesta kuvat tänne, 80-90 paunaisia puristusmurtuilleita pihlajalonkkareita.

Laita ihmeessä

Monenlaiset viimeistelyaineet käyvät. Olen itse suosinut viime vuosina parafiiniöljyä. Suojaa hyvin, helppo levittää esim. rätillä, kuivuu melko nopeasti, ei kiillä. Jos jousen haluaa värjätä, niin aluksi esim. petsillä värjäys ja sen kuivuttua päälle parafiiniöljy.

Paahtamista ei näköjään vielä mainittu, siis suojauksena puristusmurtumia vastaan.
Täältä löytyy hakemalla paljon juttua vatsan lämpökäsittelystä.
Sitä kannattaa ainakin kokeilla jos aikaa ja kiinnostusta löytyy.

Tuossa yksi hyvä ketju:

edit: alemmaksi rullaamalla on juttua paahtamisesta

Pellavaölkyä en suosittele jos aikoo käyttää kostealla kelillä…tuukka sanoi testanneensa ja testin jälkeen pellavaöljy ei tehnyt mitääm, jopa pahenti !

Mehiläisvahaa, eläinrasvaa ,…jne jne.